Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13049
Title: التعليم بجامع الزيتونة وتأثيره على النخب المغاربية 1900 - 1954 م .
Authors: بلغازي, نعيمة
بقار, فريال
Keywords: جامع زيتونة،الخلفاء،التعليم
Issue Date: 2023
Publisher: université ibn khaldoun-tiaret
Abstract: إن جامع الزيتونة هو من أقدم الجوامع ،حيث يرجح المؤرخون أن من أمر ببنائه حسان بن النعمان عام 79 ه وقام عبد الله بن الحبحاب بإتمام عمارته في 116 ه حيث كان جامع الزيتونة محور عناية الخلفاء والمراء الذين تعاقبوا على إفريقية التعليم في جامع الزيتونة كان يقتصر في مناهجه و برامجه على العلوم الدينية دون الخرى وأيضا كان يعرف تداخلا في تدريس المواد و كان يعتمد فيه التلاميذ على الحفظ دون الفهم وتعرض هذا التعليم لجملة من الإصلاحات و من بين هذه الإصلاحات ،إص لاحات خير دين باشا و ً جديدا في نظام تعليم ، وشكلت روحا ً لتي من نتائجها المدرسة الصادقية التي عرفت نظاما لتعليم الزيتوني . لم يكتف جامع زيتونة بأن يكون منارة يشيع بعلمه و فكره في العالم و إنما كان قاعدا لتحرير و التحرر من خلال إعداد زعامات وطنية مغاربية أسهموا في نهضة فكرية وتحولات ثقافية وسياسية.
Description: Al-Zaytouna Mosque is one of the oldest mosques, as historians suggest that Hassan bin Al-Numan ordered its construction in the year 79 AH, and Abdullah bin Al-Habhab completed its construction in 116 AH, as the Al-Zaytouna Mosque was the focus of the attention of the caliphs and princes who succeeded in Ifriqiya. Education in Al-Zaytuna Mosque was limited in its curricula and programs to religious sciences and not others, and it also knew an overlap in the teaching of subjects, and in it students relied on memorization without understanding. One of the results of which was the Sadiqiyah School, which defined a new system in the education system, and formed a spirit for Zaytouni’s education. The Zitouna Mosque was not satisfied with being a beacon spreading its knowledge and thought in the world, but rather it was a base for liberation and liberation through the preparation of Maghreb national leaders who contributed to an intellectual renaissance and cultural transformations.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13049
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.HIS.2023.68.pdf3,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.