Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12996
Title: | التنمر الممارس على التلامیذ ذوي الاضطرابات اللغویة وعلاقته بدافعیة التعلم لدیھم |
Authors: | بن سلامة, نعيمة بختة بوخاتم, أحلام |
Keywords: | التنمر المدرسي الاضطرابات اللغوية الدافعية للتعلم |
Issue Date: | يون-2023 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | جاءت الدراسة بعنوان التنمر المدرسي الممارس على تلاميذ ذوي الإضطرابات اللغوية وأثره على دافعية التعلم لديهم في الطور الإبتدائي، هدفت الدراسة إلى معرفة الفروق بين تلاميذ ذوي الإضطرابات اللغوية المتنمر عليهم بدرجة عالية والمتنمر عليهم بدرجة خفيفة في مستوى دافعية التعلم لديهم، كذلك هدفت إلى معرفة طبيعة العلاقة الموجودة بين أبعاد مقياس ضحايا التنمر ( جسمي، لفظي، إجتماعي ) ودافعية التعلم لديهم ولتحقيق أهداف الدراسة إعتمدنا المنهج الوصفي وتم إستخدام مقياسين، مقياس ضحايا التنمر للدكتور أحمد سيد رجب محمد المكون من 24 بند موزع على ثلاث محاور، مقياس الثاني هو مقياس دافعية التعلم للدكتور يوسف القطامي مكون من 36 عبارة، موزعة على 67 تلميذ وتلميذة في السنة الرابعة والخامسة إبتدائي. ولمعالجة البيانات تم إستخام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية في نسخته العشرون Spss بالإعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصاىية ( معامل الارتباط بيرسون، إختبار T.TEST وتوصلت الدراسة إلى: توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ الإضطرابات اللغوية المتنمر عليهم بدرجة عالية والمتنمر عليهم بدرجة خفيفة -توجد علاقة عكسية بين التنمر الجسمي ودافعية التعلم- توجد علاقة عكسية بين التنمر اللفظي ودافعية التعلم-توجد علاقة عكسية بين التنمر الإجتماعي ودافعية التعلم. |
Description: | The study, which was conducted as a school disorder practiced on students with language disorders and influenced by their initiative learning duality, aimed at knowing the differences between students with persistent language disabilities who are highly and slightly persistent with them at the anti-learning level, and also aimed to know the nature of the relationship between the dimensions of the victim scale (physical, verbal, social) and the support of learning they have. In order to the objectives of the study, we implemented the verbal method and used metrics, Dr. Abdul Rahman Mohammad’s victim scale of death comprised of 24 squares distributed over three squares, the second square is the vertical scale teaching of Dr. Yusuf Katami consisting of 36 phrases, distributed across 67 students and teachers in the fourth and fifth year of primary school. For data processing, the Social Science Statistical Panel Program (SPSS) in its twenty-first version was built on a set of statistical methods (the Pearson correlation process, the T.Test test). The study led to: - There is a statistically significant difference between students with high and mild language disorders. - There is an opposite relationship between physical development and pro-learning. - There is an opposite relationship between proactive and proactive learning. - There is an opposite relationship between social and supportive learning. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12996 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2023.29.pdf | 19,94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.