Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12947
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorكراك, حفصة-
dc.contributor.authorزوبير, مروة-
dc.date.accessioned2023-09-13T09:43:40Z-
dc.date.available2023-09-13T09:43:40Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12947-
dc.descriptionThe current study aims to know the emotional responses towards dimensions of affective design for the phone in the study sample; to achieve this purpose the Geneva wheel of emotion has been implemented. Which include (20 emotion) , we find them (10 are positive and 10 are negative) on a sample (120) male and female student in faculty of humanities and social sciences and meeting department of psychology, philosophy and Ohrthoponai and meeting department at university of Ibn Khaldoun Tiaret, according this study we obtained the following results:  The effective of the Phenotypic dimension positive emotional responses represented in: the like, satisfaction, love, interest and reassurance.  The effective of the behavioral dimension positive emotional responses represented in: interest, satisfaction, the like, joy and the reassurance, pride.  The effective of the reflexive dimension positive emotion responses represented in: interest, satisfaction, the love, and the like.  There are no differences in emotional responses to Smartphone design towards the physical, behavioral and reflexive dimension due to the gender variable. The results of the current study are consistent with many studies in the importance of emotion in product design, the results of the study also benefit both designers and marketers in providing products that satisfy consumer’s needs, especially the emotional ones, which are necessary in marking the purchase decision.en_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة الاستجابات العاطفية نحو أبعاد التصميم الوجداني للهاتف الذكي لدى عينة الدراسة، ولتحقيق هذا الغرض تم تطبيق عجمة جنيفا للعواطف التي تشمل ( 20) عاطفة منها 10 إيجابية و 10سلبية) على عينة قوامها 120 طالب وطالبة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسمي علم النفس والفلسفة والأرطفونيا؛ وقسم علم الاجتماع بجامعة ابن خلدون تيارت ؛ وعليه أسفرت الدراسة إلى النتائج التالية: - أثار البعد المظهري استجابات عاطفية إيجابية تمثلت في: الإعجاب، الارتياح، الحب، الاهتمام والاطمئنان. -أثار البعد السلوكي استجابات عاطفية إيجابية تمثلت في: الاهتمام، الارتياح، الإعجاب، المتعة، اطمئنان، الاعتزاز والفرحة. -أثار البعد الانعكاسي استجابات عاطفية إيجابية تمثلت في: الاهتمام، المتعة، الارتياح، الاعتزاز، الفرحة، الحب والإعجاب. -لا توجد فروق في الاستجابات العاطفية لعناصر تصميم الهاتف الذكي نحو البعد المظهري والسلوكي والانعكاسي تعزى لمتغير الجنس لدى عينة الدراسة. تتفق نتائج الدراسة الحالية مع العديد من الدراسات في نفس المجال والتي بينت أهمية العاطفة في تصميم المنتجات، كما تفيد نتائج الدراسة كل من المصممين ورجال التسويق في توفير منتجات تشبع حاجات المستهلك وخاصة العاطفية منها والتي تعد ضرورية في اتخاذ قرار الشراء.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتصميم الوجدانيen_US
dc.subjectالاستجابات العاطفيةen_US
dc.subjectالهاتف الذكيen_US
dc.titleالاستجابات العاطفية نحو أبعاد التصميم الوجداني للهاتف الذكيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.14.pdf3,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.