Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12943
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | حنيشي, إحسان | - |
dc.contributor.author | بلخيط, منال | - |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:20:48Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:20:48Z | - |
dc.date.issued | 2023-06 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12943 | - |
dc.description | Within the framework of our current study, we searched for Relationship between visual perception and dysgraphia among primary school students. This study came to answer the following question: Is there a statistically significant correlation between visual perception and dysgraphia in primary education? In this study, we followed the descriptive approach, so that the study was applied to a sample consisting of 90 male and female students from the fourth and fifth year of primary school (Ramoul Lakhdar Elementary), and it was chosen in an intentional manner. To achieve the objectives of the study, two tools were used to collect data on the variables The first tool: test matrices Colored by John Raver. The second tool: Saliha Bouzid’s dysgraphia assessment test. To treat the data statistically, statistical methods were used after conducting the necessary statistical treatments, this study reached the following results: level of visual perception for difficult Writing students above average. There are statistically significant differences between the difficult and non-difficult writing in the level of visual perception. There is a strong inverse correlation Statistical function between visual perception and dysgraphia among primary school students. | en_US |
dc.description.abstract | في إطار دراستنا الحالية بحثنا عن العلاقة بين الإدراك البصري وعسر الكتابة لدى تلبميذ المرحلة الابتدائية ،جاءت هذه الدراسة للإجابة عن التساؤلات الي : -هل توجد علاقة ارتباطية دا لة إحصائيا بين الإد راك البصري وعسر الكتابة في مرحلة التعليم الابتدائي ؟ اتبعنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي ،بحيث طبقت الدراسة على عينة تتكون من 90 تلميذا وتلميذة من السنة الرابعة والخامسة ابتدائي ( ابتدائية رامول لخضر ) ،وتم اختيارها بطريقة قصدية ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام أداتين لجمع البيانات الخاصة بمتغيرات الدراسة : الأداة الأولى : اختبار المصفوفات الممونة لجون رافر . الأداة اّلثانية :اختبار تقييم عسر الكتابة لصليحة بّوزيد . ولمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام أساليب إحصائية وصفية (التكرارات ،النسب المئوية، الانحراف المعياري، والمتوسط الحسابي ،والمتوسط الفرضي ) ،وأساليب إحصائية استدلالية )اختبارt لعينتين مستقلتين، والمجموعة الواحدة ،ومعامل الارتباط بيرسون) ،وذلك بالاعتماد على نظام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss . الإصدار 20 بعد إجراء المعالجات الإحصائية اللازمة توصلت الدراسة للنتائج التالية: -مستوى الإدراك البصري لدى عسيري الكتابة فوق المتوسط. -توجد فروع دالة إحصائية بين العسيرين و غير العسيرين في مستوى الإدراك البصري. - توجد علاقة ارتباطية عكسية قوية دالة إحصائية بين الإدراك البصري و عسر الكتابة لدى تلبميذ المرحلة الابتدائية. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | الإدراك البصري | en_US |
dc.subject | عسر الكتابة | en_US |
dc.title | الإدراك البصري و علاقته بعسر الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي- دراسة ميدانية بابتدائية رمول لخضر قصر الشلالة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2023.13.pdf | 6,97 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.