Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12867
Titre: اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي حول الدمج المدرسي للأطفال التوحد "دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات ولاية تيارت
Auteur(s): بن يمينة, فاطمة
Mots-clés: أطفال التوحد
الدمج المدرسي
اتجاهات اساتذة
التعليم الابتدائي
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تهدف دراستنا الحالية الى التعرف على اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي حول الدمج المدرسي لأطفال التوحد في ولاية تيارت ، والى تمثلاتهم حول عملية الدمج المدرسي لهذه الفئة، وقدرت عينة الدراسة ب 13 معلم (10معلمات و 3 معلمين) بالمدارس العادية، كما اقتصرت على معلمي أقسام المدمجة فقط ، ولتحقيق أهداف لدراستنا اعتمدنا على المنهج الوصفي الاستشكافي ، وتمثلت اداة الدراسة في شبكة مقابلة، وبتطبيق تقنية تحليل المحتوى بطريقة بارلسون ، توصلنا الى ان المعلمين يرفضون دمج الطفل التوحدي في الأقسام العادية ، باعتبارها عملية صعبة ومكلفة وتسبب الارهاق للمعلم وتاثر على التلاميذ العاديين ،بالاضافة الى عدم توفير الامكانيات اللازمة لهذه العملية (عدم وجود مرافق).
Description: Our current study aims to identify the attitudes of primary education teachers about School integration of autistic children in the state of Tiaret, and their representations about the integration process The school sample includes 13 teachers (10 female teachers and 3 male teachers). B Ordinary schools, as it was limited to teachers of the integrated sections only, and to achieve goals For our study, we relied on the descriptive approach, and the study tool was an interview grid. By applying the content pickling technique by Parlson's method, we found that teachers refuse Integration of the autistic child in the regular classes, as it is a difficult and costly process that causes fatigue to the teacher and affects ordinary students, in addition to not providing the necessary capabilities for this process (lack of facilities).
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12867
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.02.pdf2,5 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.