Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12709
Title: الحجاج وبلاغة السرد في كتاب - الصداقة و الصديق - لأبي حيان التوحيدي
Authors: فنيش خديجة
صالحي ذهبية
Keywords: الحجاج
البلاغة
السرد
الصداقة و الصديق
ابي حيان التوحيدي
Issue Date: 4-يول-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت كلية الآداب و اللغات
Abstract: إن أولى اهتمامات التداولية تتمثل في الخطاب، فمعلوم أن السرد بكل أشكاله يهدف إلى إقناع المتلقي، ومع ظهور النظريات الحديثة نفض الغبار على التراث الأدبي القديم فتجدد وأفصح عن بنيات بلاغية جديدة تسعى إلى إيصال أكثر مما يقال في الخطاب. ولقد كان لنا محطة مع أبرز كتاب النثر العربي القديم (أبي حيان التوحيدي 312ه ـــ 414ه) والذي قدم لنا من خلال رسالة الصداقة والصديق بنية سردية تنفرد باختيارات أسلوبية ومعجمية وألفاظ جعلت السرد يتداخل مع الحجاج فيولدان تلك الجمالية التي تهدف إلى اقناع المتلقي بالقضية المطروحة فالطابع الحجاجي وسيلة لترسيخ مبادئ أو نزعها، كل هذا يتأسس على التفاعل القائم بين أطراف العملية الإقناعية.
Description: the first interests of deliberative is the discourse, it is known that the narrative in all its forms aims to convince the recipient, and with the emergence of modern theories dust off the old literary heritage renewed and disclosed new rhetorical Structures seeking to deliver most of what is said in the discourse We had a station with the most prominent writers of ancient Arabic prose(Abu hayyan al₋tawhidi 312ah ₋414ah),which provided us through the message of friendship and friend with a narrative structure unique stylistic and lexical choices and words that made the narrative overlap with the pilgrims, generating that aesthetic that aims to convince the recipient of the issue at hand, the pilgrim character is a way to consolidate or remove principles, all of this is based on the interaction between the parties to the persuasive process.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12709
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الصداقة والصديق.pdf1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.