Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12678
Titre: النقد المسرحي الجزائري ومناهج النقد المعاصر
Auteur(s): رابح زرقي
Mots-clés: اتجاهات النقد
النقد المعاصر
الجزائر
Date de publication: 22-jui-2023
Editeur: كلية الاداب و اللغات و الفنون
Résumé: اشتغلنا في هذه الأطروحة والموسومة ب "النقد المسرحي الج ا زئري ومناهج النقد المعاصر، وانطلاقا من النظرة الضبابية إلى النقد المسرحي في بلادنا، حيث لم تكن الصورة واضحة ولا ت ا زل لدى كثير من الباحثين في مجال المسرح ونقده، وذلك يرجع إلى أسباب عدّة يأتي على أ رسها تأخر ظهور الفن المسرحي عندنا، مما كان سببا في تأخر النقد المسرحي، وأما السبب الثاني فيكمن في قلة اشتغال النقاد والباحثين الأكاديميين بالمسرح مقارنة بالأجناس الأدبية الأخرى كالرواية والشعر والقصة. ولتوضيح صورة النقد المسرحي في الج ا زئر، ومحاور اشتغاله، والمناهج التي انتهجها النقاد في د ا رستهم للمسرح فقد قام البحث على ستة فصول وقف نا في أولها على أهم القضايا التي شغلت النقاد المسرحيين في بلادنا على غ ا رر النقاد المسرحيين العرب في المشرق العربي، وبدأنا هذه القضايا بقضية المنهج ثم النص والعرض فاللغة فالاقتباس فالتجريب، وأخي ا ر قضية الترجمة . وحاولنا في الفصل الثاني التطرق إلى المنهج التا ريخي ومدى حضوره في النقد المسرحي العربي والج ا زئري، مع د ا رسة أمثلة للنقد التاريخي في المسرح الج ا زئري، وفي الفصل الثالث انكبت د ا رستنا على المنهج الاجتماعي في النقد المسرحي الج ا زئري متبوعة بد ا رسة لنماذج من النقد السوسيولوجي.
Description: We worked on this thesis titled "Algerian Theater Criticism and Contemporary Criticism Approaches." Starting from the hazy view of theater criticism in our country, where the image was not clear and still remains unclear to many researchers in the field of theater and criticism. This is due to several reasons, including the delayed emergence of theater art in our country, which resulted in a delay in theater criticism. The second reason lies in the limited engagement of critics and academic researchers in theater compared to other literary genres such as novels, poetry, and short stories. To clarify the image of theater criticism in Algeria, its areas of focus, and the methodologies adopted by critics in their study of theater, we attempted to analyze some critical works in which critics worked on local or foreign theatrical texts. Through these works, they tried to depict a specific image of Algerian criticism, regardless of its origins and references. In the end, this research led us to answer the most important questions raised by the thesis: 1 . Through the issues addressed by Algerian theater criticism, it is impossible to separate it from Arab literary criticism in general. Both have gone through the same stages and experiences, eventually becoming independent forms of criticism. Although their location and time differ, they share a common critical specificity. 2 . The delayed teaching of theater and theater criticism in Algerian universities led to the absence of specialized criticism focusing on theatrical discourse. The theatrical text was treated like other literary texts, without considering its specific nature, which makes it an interactive text that goes beyond reading to performance. It is difficult to find a single academic study that focuses on analyzing theatrical performances as much as analyzing the texts . 3. The atrical texts are subject to analysis using various critical approaches, and their study has gone through two stages: contextual analysis followed by textual studies that focus on the text as an independent structure itself.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12678
Collection(s) :Doctorat

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
النقد المسرحي الجزائري ومناهج النقد المعاصر (Récupération automatique).pdf2,82 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.