Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12612
Title: | فن تصميم الكتاب المدرسي وفق المعايير البيداغوجية المعاصرة |
Authors: | فاطمة بوخادية نجود بوعلي |
Keywords: | الكتاب المدرسي البيداغوجيا معايير الوسائل التعليمية |
Issue Date: | 22-Jun-2023 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون تيارت كلية الآداب و اللغات |
Abstract: | يتناول البحث موضوع فن تصميم الكتاب المدرسي وفق المعايير البيداغوجية المعاصرة، مع العلم أنّ المنظومة، التربوية تعاقبت عليها أنواع مختلفة من البيداغوجيات بدءً بالمقاربة بالتّدريس بالمحتوى ثم الأهداف وصولا إلى المقاربة بالكفاءات، الّتي جعلت للوسائل التّعليمية مكانة كبيرة في العملية التّعليمية التّعلمية، ويعتبر الكتاب المدرسي أحد الوسائل المهمّة لدى الخبراء، حيث حُدِّدت لصناعته معايير فنية معاصرة، من تصميم شكله وإخراجه، وبناء محتواه التعليمي، وعلاقته بالمنهاج، وتضمينه لأنواع البيداغوجيا المعاصرة؛ ( إدماج، وضعيات المشكلة، والمشروع )، كما يبيّن البحث مدى تطبيق هذه المعايير في كتاب اللغة العربية للسنة الخامسة، ومقارنته بكتاب الجيل الأوّل حتى يتّضح التّغيير والتطوّر، أُرْدفت المقارنة بدراسة ميدانية لإحصاء رأي المعلّمين في الكتاب، وخُتم العمل بنتائج وتوصيات. |
Description: | Considering that the educational system has been successively influenced by different models of pedagogies, the research at hand tachles the method of designing a textbook according to the contemporary pedagogical standards. It commences with the approach of content teaching as well as the objectives in the teaching learning process . Extrapolating to broader issues , the textbook is of a great importance to the academic experts, regarding the modern methodical standards for the production, the setting up of it’s educational content, it’s relation to the curriculum, and the inclusion of the contemporary models of pedagogy ; ‘’ Integration, Problem situations, and Project ‘’ . As provided in the research, the change and devlopment stand out obvious when comparing the standards whichare applied in the book of the arabic language ofthe fifth grade and thode applied in the bool ofthe first generation. Through gathering the data of research, teachers different opinions about the textbookare rounded up. The research however is concluded with results and recommendations. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12612 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
فن تصميم الكتاب المدرسي وفق المعايير البيداغوجية المعاصرة.pdf | 4,32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.