Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11379
Title: الإيقاع مدخلا إلى تحديث الرؤى النّقديّة: المقاربة المقطعيّة أنموذجا
Authors: حمراوي, محمّد صالح
Keywords: موازمقطع
موازنة
نوع المقاطع
كمّ مقطعيّ
تحديث
سجع
سجع مقطع
نقد
تنوّع إيقاعيّ
Issue Date: 30-يون-2022
Publisher: ملحقة قصر الشلالة
Citation: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/195831
Series/Report no.: المجلد 4 العدد 1;
Abstract: In this article, our goal is to express the rhythm's ability to confuse the monetary institution that conspired with political power and modelled its rhythm and recipients. So the shows are able to take the rhythm of all creative achievements over time. The funny thing about this CT approach is the desire of its owner to engage in the global scientific debate about the rhythm of summoning the opinions of the old people about saja, balancing and rhyme and establishing an argument with it adopted and added, or by modifying some Western opinions such as throwing Arabic as an unprofessional quantity and saying them together, while scrutinizing some new terms in talking about rhythmic hashtags and basing on the tools of his approach to the rhythm of all speeches poetry and prose. Therefore, it must be recognized that the ability of the rhythm to update critical visions in addition to the critical achievement east and west, with the need to enrich the project al-Masadi by adding new horizons to it and risking it in the identification of other new concepts beyond the fear of critics from riding this adventure, which did not get the luck of the lesson and abundant in revealing the veil of its rhythmic effectiveness and its role in changing the critical visions to it to keep pace with the creative achievement of its different types and ages. Keywords: Clip, saj, update, criticism, rhythmic diversity, cut sleeve, section type, balancing
Description: هدفنا في هذا المقال إلى الإبانة عن قدرة الإيقاع على إرباك المؤسّسة النّقديّة الّتي تآمرت مع السّلطة السّياسيّة ونمذجت إيقاعها ومتلقّيها. لذا بات العروض قادرا على استغراق إيقاع كافّة المنجز الإبداعيّ عبر الزّمن. والطّريف في هذه المقاربة المقطعيّة رغبة صاحبها في الانخراط في النّقاش العلميّ العالميّ حول الإيقاع باستدعاء آراء القدامى حول السّجع والموازنة والقافية وإقامة جدل معها تبنّيا وإضافة، أو بتعديل بعض الآراء الغربيّة مثل رمي العربيّة بكونها كمّيّة لا نبريّة وقال بهما معا، مع تشقيق بعض المصطلحات الجديدة في الحديث عن الوسوم الإيقاعيّة والاستئناس بأدوات مقاربته في إيقاع المخاطبات كافّة شعرا ونثرا. ولذا وجب الإقرار بقدرة الإيقاع على تحديث الرّؤى النّقديّة تعديلا وإضافة إلى المنجز النّقديّ شرقا وغربا، مع ضرورة إغناء مشروع المسعديّ بإضافة آفاق جديدة إليه والمجازفة بها في تشقيق مفاهيم جديدة أخرى تجاوزا لخشية النّقّاد من ركوب هذه المغامرة التي لم تنل حظّا من الدّرس وفيرا في كشف الحجب عن فاعليّتها الإيقاعيّة ودورها في تغيير الرّؤى النّقديّة إليها لمسايرة المنجز الإبداعيّ بتغاير أصنافه وعصوره
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11379
ISSN: 2800-1664
Appears in Collections:المجلد الرابع / العدد 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.