Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبوعبدالله, هشام-
dc.date.accessioned2023-05-07T13:31:57Z-
dc.date.available2023-05-07T13:31:57Z-
dc.date.issued2021-12-01-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/169956en_US
dc.identifier.issn2773-4005-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11265-
dc.descriptionعن داء المعتاد عملھ؛ مع العلم أن تأثذه الضغوط يتوقف ع طبيعة الصية،وماتتصفبھمنقدرةعتحملحباط،أوالمرونة،أومستوىالتفاؤل. اللماتالمفتاحية: ضغوط العمل - أساتذة التعليم المتوسط - جائحة كورونا Abstract : The importance of our research lies in that it deals with one of the most important elements of educational institutions, which is the professor, as it tries to highlight ways to deal with the sources of work stress in order to maintain the psychological health of the professor. It is based on the theories of experts and specialists and what we will reach from the results of field studies. The negative result of work stress is one of the most important topics that still receive extensive research interest and controversy among researchers because of its harmful effects on the individual and society in general; It is possible that the continuation of work pressures and in the case of negative adaptation, to an acute and continuous emotional response, and health, physical, psychological, and behavioral complications that cause the teacher to deviate from the usual performanceen_US
dc.description.abstractتكمن أهمية بحثنا في أنه يعالج أحد أهم عناصر المؤسسات التربوية ألا وهو الأستاذ حيث تحاول إبراز سبل التعامل مع مصادر ضغوط العمل للمحافظة على الصحة النفسية للأستاذ، وهذا ما يعطي للطاقم التربوي في المؤسسة فرصة اكتشاف العلاقة بين ضغوط العمل و الأستاذ انطلاقا مما سنقدمه من إقتراحات، تستند في أساسها على نظريات خبراء ومتخصصين وما سنصل إليه من نتائج الدراسات الميدانية.إن النتيجة السلبية للضغوط العمل تعد من أهم الموضوعات التي مازالت تلقى اهتماما وجدلا بحثيا واسعا لدى الباحثين لما لها من آثار ضارة على الفرد والمجتمع بصفة عامة ؛ ومن الممكن أن يؤدي استمرار الضغوط العمل وفي حالة التكيف السلبي، إلى استجابة انفعالية حادة ومستمرة، ومضاعفات صحية، جسمية، نفسية، وسلوكية تجعل الاستاذ ينحرف عن الأداء المعتاد في عمله؛ مع العلم أن تأثير هذه الضغوط يتوقف على طبيعة الشخصية، وما تتصف به من قدرة على تحمل الإحباط، أو المرونة، أو مستوى التفاؤلen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 2 العدد 2;-
dc.subjectجائحة كوروناen_US
dc.subjectضغوط العملen_US
dc.subjectأساتذة التعليم المتوسطen_US
dc.titleضغوط العمل لدى أساتذة التعليم المتوسط في ظل جائحة كوروناen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:المجلد الثاني / العدد 2



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.