Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11147
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorزعابة, عمر-
dc.date.accessioned2023-05-02T08:33:10Z-
dc.date.available2023-05-02T08:33:10Z-
dc.date.issued2021-09-30-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/164304en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11147-
dc.descriptionIn the old world, Mozabite women used the fabric to communicate with members of their society and their families, despite the simplicity of these rudimentary forms and mechanisms in terms of their techniques and methods, as compared to the spoken language of man, and with the developments in communication in the world today, they used them to broadcast very significant messages and content. Human communication has exceeded the limits of verbal to non-verbal messages, which we may not pay attention to in our daily life in the face of new technological developments and changes in the times at all political, social, economic and structural levels, With various modern technologies from the Internet, social networks and so on, man has created his own non - verbal language in terms of symbols and forms of communication that carry very non- verbal content and content among members of the community. Non-verbal communication is part of our daily life. Although we are not aware of it in the same way as verbal communication, we are surrounded by a series of non-lexical clues that are emitted by everything that surrounds us, such as the traditional rug, which deeply reflects what it holds as an official document of the Mozabits society, I have demonstrated the communication role of rug, since rug has gone beyond its decorating side to a communication dimension that emerges through the use of all kinds of fabric by women, with the aim of achieving the operational function and communicating the idea and internal content of members of society.en_US
dc.description.abstractإنّ المرأة في مزاب استعملت في القديم النسيج لتتواصل مع أفراد مجتمعها وعائلتها، رغم بساطة هذه الأشكال الاتصالية البدائية من حيث تقنياتها وأساليبها مقارنة مع ما عرفه الإنسان من لغة منطوقة، ومع ما يشهده العالم اليوم من تطورات في مجال الاتصال، إلاّ أنها كانت تستعملها لبث رسائل بالغة الدلالة والمضمون. تجاوز الاتصال لدى الإنسان حدود الرسائل اللفظية إلى الرسائل الغير اللفظية، التي ربما لا ننتبه إليها في حياتنا اليومية أمام تطورات التكنولوجية الحديثة وما يشهده العصر من تغيرات على جميع المستويات السياسية الاجتماعية والاقتصادية والاتصالية، بمختلف الوسائل التكنولوجية العصرية من الأنترنت وشبكات التواصل الاجتماعي وغيرها، إلا أنّ الإنسان قديما قام بإحداث لغة خاصة به، هي لغة غير لفظية تمثلت في رموز وأشكال اتصالية تحمل في طياتها لغة غير لفظية بالغة المحتوى والمضمون بين أفراد المجتمع المزابي. يعتبر الاتصال الغير اللفظي جزءا من حياتنا اليومية، فإن كنا لا ندركه بنفس كيفية الاتصال اللفظي إلاّ أننا محاطون بمجموعة من الدلائل غير اللسانية والتي يبثها كل ما يحيط بنا، مثال ذلك الزربية التقليدية التي عبرت بعمق عن ما تحمله باعتبارها وثيقة رسمية للمجتمع المزابي، بيّنت الدور الاتصالي الذي تؤديه الزربية، إذ تجاوزت الزربية جانبها التزيني إلى بعد اتصالي يبرز من خلال استعمال النساء للنسيج بكل أنواعه، بهدف تحقيق الوظيفة الاتصالية وإيصال الفكرة والمحتوى الداخلي لأفراد المجتمعen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.relation.ispartofseriesمجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا;Volume 4, Numéro 2-
dc.subjectالمرأةen_US
dc.subjectالنسيجen_US
dc.subjectمزابen_US
dc.subjectالزربيةen_US
dc.titleمضامين الإتصال للزربية المزابية التقليديةen_US
dc.title.alternativeThe Communication Contents Of The Traditional Rugen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الرابع/ العدد 2



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.