Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11139
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorآيت أحمد, نورالدين-
dc.date.accessioned2023-04-30T15:17:56Z-
dc.date.available2023-04-30T15:17:56Z-
dc.date.issued2023-01-31-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/214227en_US
dc.identifier.issn2710-8031-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11139-
dc.descriptionThis study attempts to reconsider the misconception and fallacy which regards the mind as being the largest and most important miracle granted by the Creator to human beings. It is also a reaction to what the majority believes that the mind has been granted to a special group only of the distinguished and superior, such as scientists and philosophers. However, other people have been bereft of this gift. Yet the researcher supports the opinion that human beings have, to some extent, acquired the same mind, but they differ, and this is not denied by anyone, in the desire and will and the social and economic conditions they find in their families and the environment in which they are raised and nurtured. Accordingly, there is no justification for the wonder and astonishment that people experience when some excel, if the same conditions and factors that were made available to the superior scholar and wise ruler, were made available to other, he would also have done what these people did, and the evidence for this is historical : how did ancient societies manage despite the absence of science and development Technological, from finding pragmatic solutions to the problems it encountered and was able to resist and overcome, and that it paid attention to the factor of utility and preferred it over the rest of the factors, knowing that it did not know anything about the philosophical schools and doctrines that will focus on the later. Keywords: Reason; Sophist؛ Plato; Pragmatism; Abbasids.en_US
dc.description.abstractتحاول هذه الدراسة التنبيه إلى مغالطة يقع فيها الكثير منَّا بخصوص العقل، فهو أكبر وأهمُّ معجزة منحها الخالق للبشر، وعلى العكس مما تعتقده الأغلبية من أنَّ العقل قد مُنح لفئة مخصوصة فقط من المتميزين والمتفوقين كالعلماء والفلاسفة، بينما حُرم غيرهم، فإننا نرجِّح كفة أصحاب الرأي الآخر القائل أن البشر قد حصلوا على نفس العقل وبنفس القدر، لكنهم يختلفون، وهذا أمرٌ لا ينكره أحد، في الرغبة والإرادة والظروف الاجتماعية والاقتصادية التي يجدونها في الأُسر والمحيط الذي تتم تربيتهم ورعايتهم فيهما. وعليه، فلا مبرر للعجب والدهشة التي تنتاب النَّاس حينما يتفوق البعض، فلو أنَّ الظروف والعوامل ذاتها التي أُتيحت للعالِم المتفوق والحاكم الحكيم، قد أُتيحت لغيره، لَصنع هو أيضا ما صنعه هؤلاء، ودليل ذلك تاريخي: إذ كيف تمكَّنت المجتمعات القديمة بالرَّغم من غياب العلوم والتَّطور التكنولوجي، من إيجاد حلول براغماتية للمشكلات التي اعترضتها واستطاعت مقاومتها والتَّغلب عليها، وأنَّها اهتمّت بعامل المنفعة وفضَّلته على باقي العوامل الأخرى عِلما أنَّها لم تكن تعرف شيئا عن المدارس والمذاهب الفلسفية التي ستركِّز على ذلك لاحقاen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 6 العدد 1;-
dc.subjectالسفوسطائبونen_US
dc.subjectافلاطونen_US
dc.subjectالبراغماتيةen_US
dc.subjectالعباسيونen_US
dc.title،ممارسات براغماتية قبل البراغماتيةen_US
dc.title.alternativePragmatic Practices Before Pragmatismen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد السادس/ العدد 1

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ممارسات براغماتية قبل البراغماتية.pdf999,55 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.