Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11137
Titre: التعليم و"الفكرة الدينية " عند ابن باديس (1913-1940م نحو نهضة حضارية شاملة
Autre(s) titre(s): Education And The "religious Idea» For Ibn Badis (1913-1940 Ad)to A Global Cultural Renaissance
Auteur(s): عبدالرحمان, كريب
Mots-clés: التعليم
ابن باديس
الاصلاح
النهضة
السلف
Date de publication: 31-jan-2023
Editeur: كلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعية
Référence bibliographique: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/214225
Collection/Numéro: المجلد 6 العدد 1;
Résumé: إختار ابن باديس – رحمه الله - في حركته التغييرية التي أسسها في مطلع القرن العشرين بالجزائر ، الاتجاه الديني الإصلاحي ، وهذا الاختيار تم عن حكمة ودراية ، وبعد دراسة علمية للمجتمع الجزائري وواقعه الاستعماري ،وتطورات الحركات الإصلاحية في العالم الإسلامي ، لان الإصلاح الديني في نظره ، هو السبيل الانحع الى تحقيق النهضة الحضارية الشاملة للامة الجزائرية. وقد إعتبر أن أساس الاصلاح الديني هو اصلاح التعليم ومنهجه ، ولا يؤدي التعليم وظيفته الحضارية بنجاح ، في تفعيل الفكرة الدينية الإسلامية في سلوك الجزائريين وواقع حياتهم ، الا اذا كان تعليما سنيا سلفيا، في منهجه وموضوعه وطريقته ، موجها الى القران والسنة ، دراسة وتأويلا ، ومنفتحا على علوم العصر الحديثة. . الكلمات المفتاحية: ابن باديس ؛ الاصلاح الديني ؛الجزائر ؛ النهضة الحضارية ؛ التعليم ؛ السلف
Description: Ibn Badis - may God have mercy on him - : was chosen in his movement for change, which he founded at the beginning of the twentieth century in Algeria This choice was made with wisdom and knowledge And after a scientific study of Algerian society and its colonial reality, and the developments of reform movements in the Islamic world Reformist religious trend Because religious reform, in his view, is the most appropriate way to achieve the comprehensive cultural renaissance of the Algerian nation He considered that the basis of religious reform is the reform of education and its method and Education does not perform its civilizing function successfully, in activating the Islamic religious idea in the behavior of Algerians and the reality of their lives, unless it is a Salafi Sunni education. . In its approach, subject and methoddirected to the Qur’an and Sunnah, study and interpretation, and open to modern sciences Keywords : Ibn Badis, religious reform, civilizational renaissance, education, Es-salaf
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11137
ISSN: 2710-8031
Collection(s) :المجلد السادس/ العدد 1



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.