Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11136
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | كركب, عبد الحق | - |
dc.date.accessioned | 2023-04-30T15:08:40Z | - |
dc.date.available | 2023-04-30T15:08:40Z | - |
dc.date.issued | 2023-01-31 | - |
dc.identifier.citation | https://www.asjp.cerist.dz/en/article/214224 | en_US |
dc.identifier.issn | 2710-8031 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11136 | - |
dc.description | This study covers a compulsive subjectregarding the cultural aspect ofFrench colonial policy in Algeria.Following the beginning of colonialism, pens and minds hastened to erode the Algerian identity, by eradicating its national and spiritual characteristics. Where France enforced a roadmap and a discriminatory colonial calendar that afflicted generations of Algerians, by issuing endless decrees and laws to erase and break the society’s values, and to close centers of education and Arab culture, and to criminalize the learning of the Arabic language. Moreover, it generalized these policies in all regions of the country, including the region of Sidi Bel Abbes. So the people were forbidden from accessing any education, apart from a very few fortunate ones. Therefore, all of these poor and deteriorating conditions to the Algerian society, along with being furious against the colonial presence, scholars and intellectuals were committed to start an intellectual renaissance, to revive the intellectual movement in Algeria and to rebuild the society. Thus, signs of intellectual and educational milestones appeared in the region of Sidi-bel-Abbes, through the curriculum of Quranic books, Mosques and Zaouias, to fill the educational and cultural gaps imposed by the colonial administration. Keywords: The state of education; French schools; ArabIslamic education; Sidi Bel Abbes; French colonialism | en_US |
dc.description.abstract | أخوض في دراستي المواتية موضوعا دسما أدرس فيه الجانب الثقافي للسياسة الاستعمارية الفرنسية في الجزائر، فمذ أن وطأت أقدامه أرضنا تكالبت الأقلام والعقول في الخوض والنيل من الشخصية الجزائرية بمحو خصائصها القومية والروحية، سعت فرنسا بكل قوة بتطبيق خارطة طريق، ورزنامة استعمارية مجحفة أرقت بها الأجيال المتعاقبة من الجزائريين، فأرست ترسانة غير متناهية من المراسم والقوانين بغية طمس وتكسير قيم المجتمع، والقضاء على دور ومراكز التعليم والثقافة العربية، وتجريم تعلم اللغة العربية، لتعمم هذه السياسة لإبادة الفكر والمعرفة كل مناطق الوطن بما فيها منطقة سيدي بلعباس، فحرمت الساكنة من طلب العلم إلا القلة ممن كان لهم الحظ في ذلك. وحيال هذه الأوضاع المزرية والمتدهورة التي ساد عليها حال المجتمع الجزائري، المشحون بالضغينة ضد التواجد الاستعماري، كان لزاما على النخبة من العلماء والمفكرين القيام بالنهضة الفكرية، لبعث الحركة الفكرية في الجزائر والدعوة إلى إصلاح المجتمع، فبرزت في منطقة سيدي بلعباس بوادر المعالم الفكرية والتعليمية عبر منهاج ومسار الكتاتيب القرآنية والمساجد والزوايا، أوجدت لسد الفراغ التعليمي والثقافي، الذي فرضته الإدارة الاستعمارية. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعية | en_US |
dc.relation.ispartofseries | المجلد 6 العدد 1; | - |
dc.subject | التعليم؛ | en_US |
dc.subject | المدارس الفرنسية | en_US |
dc.subject | التعليم العربي الإسلام | en_US |
dc.subject | سيدي بلعباس | en_US |
dc.subject | الاستعمار الفرنسي | en_US |
dc.title | المشهد التعليمي بمنطقة سيدي بلعباس خلال العهد الاستعماري الفرنسي (1830-1962) | en_US |
dc.title.alternative | the Educational Scene In Sidi Bel Abbes Region During The French Colonial Era (1830-1962) | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Collection(s) : | المجلد السادس/ العدد 1 |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
المشهد التعليمي بمنطقة سيدي بلعباس خلال العهد الاستعماري الفرنسي (1830-1962.pdf | 1,7 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.