Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزرارقة, علي-
dc.date.accessioned2023-04-30T14:46:15Z-
dc.date.available2023-04-30T14:46:15Z-
dc.date.issued2023-01-31-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/214217en_US
dc.identifier.issn2710-8031-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11129-
dc.descriptionHistorical writing is of great interest to many researchers and writers, given its importance in writing down and documenting the historical facts of countries, according to what the nature of their historical knowledge dictates to them. Therefore, the nature of historical writing in Algeria during the contemporary period, especially the colonial period, witnessed the emergence of many foreign writers and historians who, through their various writings, contributed to the codification of the history of Algeria, Which has gained a specificity that distinguishes it from others, as a result of the quality of the bloggers themselves, as well as their different ideological orientations and mentalities, On the other hand, we find the emergence of Algerian personalities who, based on their historical knowledge, worked to highlight many facts and clarify many of the ambiguities that were plaguing the history of Algeria in general because of what was promoted by colonial writings of distortion of facts and directing the interests of their countries, our objective, through this article, is to know the extent to which Algerian historians confront the writings of the French colonial school, and the extent of their affirmation of the algerian identity based on their realism and the specificity of their historical knowledge, where we find that these historians were able to remove the ambiguity that surrounded the contemporary history of Algeria and the denial of the colonial writings, based on their intellectual balance and their historical and civilizational heritage, This was evident in their various intellectual writings and productions. Keywords: Historical writing ; historical knowledge; colonial school; Algerian historians; intellectual production.en_US
dc.description.abstractتحضى الكتابة التاريخية باهتمام عديد الباحثين والكتاب، وذلك نظرا لأهميتها في تدوين الحقائق التاريخية للبلدان وتوثيقها وفق ما تمليه عليهم طبيعة معرفتهم التاريخية،ولهذا فان طبيعة الكتابة التاريخية بالجزائر خلال الفترة المعاصرة وخصوصا الفترة الاستعمارية شهدت ظهور العديد من الكتاب و المؤرخين الأجانب الذين أسهموا من خلال كتاباتهم المختلفة في التدوين لتاريخ الجزائر،والتي اكتست خصوصية ميزتها عن مثيلاتها،نتيجة لنوعية المدونين أنفسهم وكذا توجهاتهم الإيديولوجية وذهنياتهم المختلفة،وبالمقابل نجد ظهور شخصيات جزائرية عملت بناءا على معرفتها التاريخية على إبراز العديد من الحقائق وإيضاح الكثير من الغموض الذي كان يعتري تاريخ الجزائر بشكل عام بسبب ما روجت له الكتابات الاستعمارية من تشويه للحقائق وتوجيه لمصالح بلدانها، فهدفنا من خلال هذا المقال معرفة مدى مواجهة المؤرخين الجزائريين لكتابات المدرسة الاستعمارية الفرنسية،ومدى تأكيدهم للهوية الجزائرية انطلاقا من واقعيتهم وخصوصية معرفتهم التاريخية، حيث نجد أن هؤلاء المؤرخين استطاعوا إماطة الغموض الذي اعترى تاريخ الجزائر المعاصر وتكذيب ما جاءت به الكتابات الاستعمارية مستندين في ذلك على رصيدهم الفكري و موروثهم التاريخي والحضاري،وتجلى ذلك في كتاباتهم وانتاجاتهم الفكرية المختلفة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 6 العدد 1;-
dc.subjectالإنتاج الفكريen_US
dc.subjectالكتابة التاريخيةen_US
dc.subjectالمعرفة التاريخيةen_US
dc.subjectالمدرسة الاستعماريةen_US
dc.subjectالمؤرخين الجزائريينen_US
dc.titleالمــؤرخون الجزائريون في مواجهة كتابات الـــمدرسة الاستعمارية الفرنسيـــة مابين سنتي 1830م- 1962مen_US
dc.title.alternativeAlgerian Historians In The Face Of The Writings Of The Colonial School Between The Years 1830 – 1962en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:المجلد السادس/ العدد 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.