Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11121
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوجلال, قدور-
dc.date.accessioned2023-04-30T10:08:21Z-
dc.date.available2023-04-30T10:08:21Z-
dc.date.issued2021-09-30-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/164293en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11121-
dc.descriptionThe Ottoman rulers did not leave a means but they followed it to reach their goal, which is to maintain the stability of their rule by governing Algeria. Starting from the second half of the eighteenth century AD, the main feature that characterized their policy was violence, and the attempt to effectively control the country by eliminating any danger threatening their interests in obtaining Over power and financial resources, which generated an intense conflict between the ruler and the ruled and spread chaos and instability in the country. In addition, the punitive measures taken by the authority against the scholars, the marabout, the sheikhs of the roads and the zawiyas alike, reflected negatively on the relationship of the scholars and the marabout on the other hand with the authority, Under the growing influence of the Almoravids and the sheikhs of the zawiya, the spiritual authority only had the option confront. In the following pages, we will try to capture and clarify the hostile positions adopted by the religious leaders from the policy of the internal rulers, especially as they reached the point of estrangement at the beginning of the 13th century AH / 19AD, and even reached the point of revolution against the Ottoman regime. and these revolutions differed in their purpose and methods, and among the most dangerous of them is the Dergawi, as they included a wide area that extended east and west, which lasted for several years threatening the Ottoman presenceen_US
dc.description.abstractإنّ الحكّام العثمانيون لم يتركوا وسيلة إلاّ واتّبعوها للوصول إلى هدفهم وهو المحافظة على استقرار حكمهم بإيالة الجزائر، فبداية من النصف الثاني من القرن الثامن عشر الميلادي كانت السمة الرئيسية التي طبعت سياستهم هي العنف، ومحاولة السيطرة الفعلية على البلاد بالقضاء على أيّ خطر يهدّد مصالحهم في الحصول على النفوذ والموارد المالية، الأمر الذي ولَّد صراعًا حادًّا بين الحاكم والمحكوم ونشر الفوضى وعدم الاستقرار بالبلاد. كما أنّ الإجراءات العقابية التي اتّخذتها السلطة ضدّ العلماء والمرابطين وشيوخ الطرق والزوايا على السواء انعكس سلبًا على علاقة العلماء والمرابطين من جهة أخرى مع السلطة، وكان كلّ عمل تأديبي له عواقبه الوخيمة على استمرار العلاقة بين الطرفين، بل أدّت إلى اتّساع الهوة وتعميق الفجوة بين الطرفين في ظلّ تنامي نفوذ المرابطين وشيوخ الزوايا ، ولم تكن السلطة الروحية تملك إلاّ خيار المواجهة والتصدّي. وسنحاول فيما يوالينا من صفحات الإحاطة بالمواقف المعادية التي تبنتها الزعامات الدينية من سياسة الحكام الداخلية وتبيانها، خاصة وأنها وصلت إلى حدّ القطيعة مع مطلع القرن 13هـ/19م، بل وصلت إلى درجة الثورة ضدّ النظام العثماني بعد تزعم شيوخ الطرق الصوفية والزوايا لها، والتي مثّلت تهديدا للوجود العثماني بسبب اتّساع رقعتها وتنظيمها، باعتبارها ثورات شعبية مدعومة بقوة روحية ومادية، وقد اختلفت هذه الثورات في غايتها وأساليبها ومن أخطرها الدرقاوية، حيث شملت رقعة واسعة امتدّت شرقا وغربا، استمرّت لعدّة سنوات مهدّدة الوجود العثمانيen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesمجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا;Volume 4, Numéro 2-
dc.subjectابن الشريف الدرقاويen_US
dc.subjectإيالة الجزائرen_US
dc.subjectبايلك الغربen_US
dc.subjectالدرقاويةen_US
dc.titleثورة ابن الشريف الدرقاوي في بايلك الغرب 1805-1813مen_US
dc.title.alternativeIbn Al-sharif Al-darqawi Revolt In West Baylak 1805-1813en_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الرابع/ العدد 2



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.