Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11060
Titre: بايات الأسرة الحسينية بتونس؛ تكوينهم العلمي وأثرهم في الحركة العلمية (1117- 1229هـ /1705- 1814م).
Auteur(s): لزغم, فوزية
Mots-clés: البايات الحسينيين
المدارس
جامع الزيتونة
الحركة العلمية
حسين بن علي
العهد العثماني
إيالة تونس
Date de publication: 30-sep-2020
Editeur: كلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعية
Référence bibliographique: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/128604
Collection/Numéro: المجلد 3 العدد 2;
Résumé: عرفت الحركة العلمية بتونس خلال الفترة الأخيرة من حكم الحفصيين وبداية العثمانيين تراجعا كبيرا، إلا أنَّ النشاط العلمي أخذ يعود إلى الظهور بها تدريجيا، وظهر بشكل جلي في النصف الثاني من القرن 17م بفضل جهود البايات المراديين، ولما انتقل الحكم إلى البايات الحسينين منذ سنة 1705م استمروا على نهج المراديين في الاهتمام بالعلم وبرجاله ومؤسساته، ويعود الفضل في ذلك إلى الباي حسين بن علي مؤسس الأسرة الحسينية، والذي أسس بالعاصمة تونس عدة مدارس، واعتنى عناية كبرى بجامع الزيتونة، ولم يكن اهتمامه منصبا على العاصمة فقط بل اهتم بجهات أخرى من الأيالة، كما حرص على تعليم أبنائه، والذين خلفوه على رأس الدولة، فضمن بذلك للحركة العلمية بتونس مزيدا من العناية، إذ كان هؤلاء البايات المثقفين حاملين لمشروع ثقافي، فساروا على نهج والدهم واعتنوا بالعلماء، وأنشأوا وجددوا الكثير من المباني الدينية والتعليمية. وقد خصصت هذه الدراسة للبايات الخمسة الأوائل الذين تداولوا على حكم تونس منذ تأسيس الأسرة الحسينية سنة 1705 على يد الباي حسين بن علي إلى سنة 1814م، والتي تمثل نهاية عهد حفيده حمودة باشا خامس البايات الحسينيين. والهدف من هذه الدراسة هو الوقوف على مدى تأثير ثقافة هؤلاء البايات وتكوينهم العلمي في توجههم إلى الاهتمام بالحياة الدينية والعلمية، والتي أدى الاهتمام المتواصل بها إلى ظهور حركة علمية نشيطة بتونس خلال الفترة الحديثة، فكثرت المؤسسات الدينية والتعليمية بها سيما المدارس، وكثر العلماء وطلبة العلم، وتعددت الحواضر العلمية بها.
Description: The scientific movement in Tunisia witnessed a great decline during the last period of the Hafsids and the beginning of the Ottomans, however, the scientific activity began reappear gradually in the second half of the seventeenth century due to the efforts made by the Murad Beys. When the ruling passed to the Husaynian Beys in 1705 A.D, they continued with the Muradid caring about science. This was thanks to the Bey Hussein bin Ali, founder of the Hussainian family who founded several schools in the capital Tunis, and took great care of the Zaytuna Mosque. His interest was not focused on the capital only, but extended to other parts of the state. He was also keen on educating his sons who succeeded him at the head of the state; thus ensuring more care for the scientific movement in Tunisia, as these educated Beys were carrying a cultural project, following the path of their father and taking care of scholars, and established and renewed many religious and educational buildings. This study is devoted to the first five Beys who successively ruled Tunisia since the founding of the Hussainian family in the year 1705 by the Bey Hussein bin Ali until the year 1814 CE, which marks the end of the reign of his grandson Hammouda Pasha, the fifth of the Husaynian beys. It is also about determining the extent of the influence of the culture of these beys and their scientific formation in their orientation to interest in religious and scientific life. The constant interest in it led to the emergence of an active scientific movement in Tunisia during the modern period, which resulted in a proliferation of religious and educational institutions in it, mainly schools, as well as many scholars and students of knowledge. Moreover, the scientific metallurgy has multiplied. Key words: The HusaynidBeys; Ayala Tunisia; Ottoman era; Hussein bin Ali; Scientific movement; Zitouna Mosque; Schools.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11060
ISSN: 2710-8031
Collection(s) :المجلد الثالث / العدد 2



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.