Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10880
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorزقاوي, محمد-
dc.date.accessioned2023-04-24T09:32:04Z-
dc.date.available2023-04-24T09:32:04Z-
dc.date.issued2018-09-30-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/69471en_US
dc.identifier.issn2710-8031-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10880-
dc.descriptionThe Islamic Maghreb countries, together with the Islamic Congregation of the Islamic Conquest, have known many delegations of doctrinal and Islamic jurisprudence. Their concepts differed in the understanding of religion. This led to a wide debate among these currents, which transcended the boundaries of peaceful dialogue, sometimes to intellectual intolerance, others to material conflict, especially when politicians were victorious over an opinion on the expense of the other for the continuation of their authority and influence. In historic literatures books of public history and biographies have recorded many forms of this conflict, whether peaceful or material, which finally settled the form of jurisprudence and the Islamic Maghreb. The focus of this article is put on the peaceful intellectual conflict between the Ibadi and the Mu’tazilah through their successive debates until the 5th of Hidjri / 11th of Miladi, because this was a means of effectiveness in responding to the violators and establishing the doctrine in the hearts of his followers. The intellectual conflict was very great among the different sects and teams. After having been provided with an important asset of inheritance, Its elites aimed to resolve the doctrinal issues by seeking rational and critical arguments through education and indoctrination, debate, writing or responding, especially with the emergence of the cycle of Lazaba at the beginning of the fifth century Hijri, which provided an educational and scientific atmosphere through which the Ibadi school was firmly established in the Islamic Maghreb, which was credited to its founder Mohammed bin Bakr al-Farsaiti, who conversed the remnants of the Mu'tazil in the Maghreb "Bani Musab" Ibadi.en_US
dc.description.abstractعرفت بلاد المغرب الإسلامي مع حركة الفتح الإسلامي وفود عدة تيارات مذهبية عقدية وفقهية تباينت تصورتها واختلفت مفاهيمها في فهم الدين، مما نتج عنه جدلا واسعا بين هذه التيارات، تجاوز حدود الحوار السلمي أحيانا الى تعصب فكري يفضي في بعص الأحيان الى صراع مادي، خاصة لما ينتصر السياسيون لرأي على حساب الأخر خدمة لإستمرار سلطتهم ونفوذهم وقد سجلت لنا كتب التاريخ العام وكتب السير والتراجم الكثير من أشكال هذا الصراع سواء السلمي أو المادي الذي حسم في الأخير الشكل الفقهي والعقدي لبلاد المغرب الإسلامي، محور المقال رصد الصراع الفكري السلمي بين الإباضية والمعتزلة من خلال المناظرات التي كانت بينهما حتى نهاية القرن(05ه/11م)، لما تمثله هذه الوسيلة من فعالية في الرد على المخالفين وتثبيت المذهب في نفوس أتباعه، فالصراع الفكري كان على أشده بين مختلف المذاهب والفرق، بعد أن توفر لها رصيدا مهما من الإرث العقدي الكلامي فتوجه نخبتها إلى حسم المسائل العقدية من خلال التماس الحجج العقلية والنقلية، عن طريق التعليم والتلقين أو عن طريق المناظرة أو كتابة الردود والتأليف. خاصة مع ظهور حلقة العزابة في بداية القرن الخامس هجري، التي وفرت جو تربوي وعلمي ترسخت من خلاله أقدام المدرسة الإباضية رسوخا متينا في بلاد المغرب الإسلامي والتي كان الفضل فيها لمؤسسها محمد بن بكر الفرسطائي الذي رد بقايا المعتزلة في بلاد المغرب "بني مصعب" الى مذهب الإباضية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 1 العدد 2;-
dc.subjectالإباضية ، المعتزلة، المناظرات، علم الكلامen_US
dc.titleالمناظرات بين الإباضية والمعتزلة ببلاد المغرب الإسلامي حتى نهاية القرن05هـ/11م من خلال المصادر الإباضيةen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الاول / العدد 2



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.