Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10394
Title: دراسة إستكشافية لتأثير خصائص الهاتف الذكي في قرار الشراء لدى المستهلك الجزائري
Authors: صحراوي, مروان
اجري, خيرة
Keywords: قرار الشراء
هاتف ذكي
خصائص الهاتف الذكي
Issue Date: 20-يول-2021
Publisher: كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير
Citation: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/160040
Series/Report no.: مجلة الدراسات التجارية والاقتصادية المعاصرة;Volume 4, Numéro 2
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى اكتشاف أهم الخصائص التي يركز عليها المستهلك الجزائري، عند سعيه لاتخاذ قرار شراء هاتف ذكي يعتقد أنه له القدرة على إشباع حاجياته ورغباته. فبعد التطرق إلى الجانب المفاهيمي والنظري لقرار الشراء وآليته والعوامل المؤثرة فيها بشكل عام، حاولنا التعرف على تأثير خصائص الهاتف الذكي بشكل خاص في عملية صنع القرار. توصلنا من خلال الدراسة الميدانية التي قمنا بها، إلى أن الأفراد الذين شملتهم عينة البحث يعطون أهمية بالغة لحجم ذاكرة التخزين، ومدة حياة البطارية، وجودة الكاميرا، وحجم الشاشة على الترتيب مقارنة بغيرها من الميزات الأخرى. وعليه وجب على مصممي ومسوقي هذه المنتجات التركيز على دعم وتطوير هذه الخصائص وإعلام المستهلك بها للتأثير في قراراتهم الشرائية المستقبلية.
Description: This study aims to discover the most important characteristics that the Algerian consumer focuses on when he seeks to make a decision to buy a smartphone that he believes has the ability to satisfy his needs and desires. After addressing the conceptual and theoretical aspect of the purchase decision, its mechanism, and the factors affecting it in general, we tried to identify the impact of the characteristics of the smartphone in particular on the decision-making process. Through a field study we conducted, we found that the individuals who were included in the research sample give great importance to the size of the storage memory, the duration of the battery life, the quality of the camera, and the screen size, respectively, compared to other features. Accordingly, the designers and marketers of these products should focus on supporting and developing these characteristics and inform the consumer about them in order to influence their future purchasing decisions.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10394
Appears in Collections:volume 04



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.