Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16374
Title: | فعالية تطبيق برنامج سلوكي معرفي لعلاج القلق لدى أطفال ضحايا الاعتداءات الجنسية |
Authors: | عبد الرحمن, كريم عبايد, يونس |
Keywords: | برنامج معرفي سلوكي الاعتداءات الجنسية الأطفال القلق |
Issue Date: | 1-يون-2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من فعالية تطبيق برنامج معرفي سلوكي في علاج القلق لدى حالتين قاصرتين ضحيتا اعتداء جنسي يقل عمرهما عن 18 سنة متواجدتان بمؤسسة إعادة التربية للبنات بولاية تيارت. من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج العيادي بأسلوب دراسة حالة، باستخدام المقابلة العيادية، الملاحظة العيادية، مقياس تايلور للقلق، وتطبيق برنامج معرفي سلوكي من إعدادنا. توصلت نتائج الدراسة إلى أن للبرنامج العلاجي المعرفي السلوكي فعالية في علاج القلق لدى حالتين معتدى عليهما جنسيا من خلال تعديل الأفكار والتصورات، تحسين المشاعر، تصحيح السلوكيات، الرفع من درجة تقدير الذات، وبالتالي خفض القلق لدى كلا الحالتين الناتج عن التجربة الصادمة |
Description: | This study aims to verify the effectiveness of the application of cognitive-behavioral program the treating of anxiety in two minors under the age of 18 who were victims of sexual assault and residing in a girl’s rehabilitation facility in tiaret. To achieve the study objectives, a clinical approach was followed using a case study approach using clinical interviews, devotional observation, the Taylor anxiety scale, and a cognitive-behavioral program we developed. The results concluded that the cognitive-behavioral therapeutic program was effective in treating anxiety in two cases of sexually assault by modifying thoughts and perceptions, improving feelings, correcting behaviors, raising self-esteem, and thus reducing anxiety in both cases resulting from the traumatic experience |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16374 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.80.pdf | 2,24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.