Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15099
Titre: صعوبات تدريس الرياضيات لدى اساتذة التعليم المتوسط وعلاقتها باتجاهاتهم نحو الرياضيات - دراسة ميدانية ببلديات ولاية تيارت
Auteur(s): أمال, قاضي
فايزة, بن زيان
Mots-clés: تدريس الرياضيات
أساتذة التعليم المتوسط
Date de publication: jui-2024
Résumé: في إطار دراستنا الحالیة بحثنا عن صعوبات تدریس الریاضیات لدى أساتذة التعلیم المتوسط وعلاقاتها باتجاهاتهم نحو الریاضیات. اتبعنا في هذه الد راسة المنهج الوصفي بحیث طبقنا الدراسة على عینة تتكون من 80 أستاذ وأستاذة من مختلف متوسطات ولایة تیارت اختیرت بطریقة قصدیة، ولتحقیق أهداف الدراسة تم استخدام أداتین لجمع البیانات الخاصة بمتغیرات الدراسة من تصمیم الطالبتین، الأداة الأولى تمثلت في استبیان صعوبات تدریس الریاضیات لدى أساتذة التعلیم المتوسط یتكون من خمسة أبعاد (صعوبات مرتبطة بالأستاذ - صعوبات مرتبطة بالبیئة - صعوبات (مرتبطة بطرائق تدریس- صعوبات بالمنهاج - صعوبات مرتبطة بالتلمیذ )
Description: As part of our current study, we have researched the difficulties of teaching mathematics in middle education professors and their relationships towards mathematics. In this study, we followed the descriptive curriculum by applying the study to a sample of 80 professors and professors from various state averages of Tiart chosen in a deliberate manner. In order to achieve the study's objectives, two tools were used to collect data on study variables from the design of the two students. The first tool was the questionnaire of difficulties of teaching mathematics among middle education professors consisting of five dimensions. (Teacher-related difficulties - environmental-related difficulties - teaching methods - curriculum difficulties - pupil-related difficulties
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15099
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2024.20.pdf1,09 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.