Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14599
Titre: دور نشاط التربية البدنية في تنمية الدافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Auteur(s): جبار, فاطمة الزهرة
بن زينب, نوال
Mots-clés: نشاط تربية البدنية
الدافعية
السعي نحو التفوق الدراسي
تحمل المسؤولية
Date de publication: jui-2022
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت الدراسة الى معرفة دور نشاط تربية البدنية في تنمية الدافغية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية و الى معرفة الفروق بين التلاميذ الممارسين و غير الممارسين لنشاط تربية البدنية تعزى لمتغير الجنس و المستوى التعليمي ، حيث الباحثتان مقياس الدافعية ل: "عزم الله عبد الرزاق " (2008) على عينة حجمها (129) تلميذا بثانوية (حيرش محمد ، محمد بوضياف ، احمد مدغري ) بولاية تيارت . بالاعتماد على المنهج الوصفي و الاساليب الاحصائية المناسبة للدراسة توصلنا للنتائج التالية و التي تتمثل في وجود فروق دالة احصائيا بين التلاميذ الممارسين و الغير الممارسين لنشاط التربية البدينة في تنمية الدافعية لصالح الممارسين ،كما انه لا يوجد فروق دالة احصائيا لنشاط التربية البدنية في تنمية الدافعية تعزى لمتغير الجنس و المستوى التعليمي . و من هنا يتضح دور نشاط التربية البدنية في تحقيق الدافعية لدى متعلمي المرحلة الثانوية ، و هذا يقودنا الى تحسين التحصيل الدراسي للمتعلمين .
Description: This survey aims to identify the role of sports physical education in developing secondary school student’s motivation, its objective is also to know the difference between the students who practise this activity and the ones who don’t do, taking into consideration the variable differences such as gender and level ( first and third year) at this category. For this The two researchers “ laazem allah ben Abderezzak” (2008) have applied motivation scale on 129 high school students from ( Hirech Mohamed, Boudiaf Mohamed and Ahmed Medaghri secondary schools) in Tiaret. Based on descriptive method and statistical methods which are suitable for this study; the findings show: There are significant differences between students who practise sports physical education and the ones who do not in terms of motivation development. In the other hand no differences are shown on the variable differences level like the gender neither for the educational level of students. Therefore; the role of physical education in achieving motivation becomes clear for secondary school learners. In fact, this leads us to improve the academic achievement of learners.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14599
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.133.pdf1,31 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.