Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13413
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorطيب, رزيقة-
dc.contributor.authorخاتم, فايزة-
dc.date.accessioned2023-10-15T14:21:57Z-
dc.date.available2023-10-15T14:21:57Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13413-
dc.descriptionThis study aimed to identify the role of corporate culture in promoting orga zational commu cation at Sonelgaz Tiaret Electricity and Gas Distribution Corporation. The study started from a general problem: How does corporate culture contribute to promoting orga zational commu cation? As a result of this problem, 03 partial hypotheses were generated from it, and to answer the hypotheses of the study, the descriptive analytical approach was used for its suitability to the subject of the study, and the study sample consisted of (40) workers. To achieve the objectives of the study, the two researchers relied on a questionnaire and interview as tools for the study, which were divided into 04 axes: personal data, orga zational values and commu cation within the orga zation, orga zational habits in promoting commu cation, orga zational standards and commu cation within the orga zation. The researchers processed the data using frequencies, percentages, and content analysis. Through the answers of the sample members, the two researchers reached several results, the most important of which are: • That commu cation contributes to providing workers with true and correct information about the establishment (Electricity and Gas Distribution Company, Sonelgaz in Tiaret). • Informal commu cation is one of the most used types of commu cation in the company. • That simple means of commu cation contribute to improving the level of performance of workers, which contributed to the development of orga zational culture. • Achieving better results during the study periods and what we have seen in their dealings with customers.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة للتعرف على دور ثقافة المؤسسة في ترقية الاتصال التنظيمي، بمؤسسة توزيع الكهرباء والغاز سونلغاز تيارت وانطلقت الدراسة من إشكالية عامة مفادها: كيف تسهم ثقافة المؤسسة في ترقية الاتصال التنظيمي؟ ونتاجا لهذه الإشكالية، تولدت منها 03 فرضيات جزئية، ولةجابة على فرضيات الدراسة استخدم المنهج الوصفي التحليلي لملائمت لموضوع الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من (40)عامل. ولتحقيق أهداف الدراسة، اعتمدت الباحثتين على استمارة استبيان والمقابلة كأدوات للدراسة، تم تقسيمهما إلى 04 محاور هما: البيانات الشخصية، القيم تنظيمية واتصال داخل المؤسسة، العادات التنظيمية في ترقية الاتصال، المعايير التنظيمية والاتصال داخل المؤسسة. وقد قامت الباحثتين بمعالجة البيانات باستخدام التكرارات والنسب المئوية وتحليل المحتوى. ومن خلال إجابات أفراد العينة، توصلت الباحثتين إلى عدة نتائج أهمها: أن الاتصال يساهم في تزويد العمال بالمعلومات الصادقة والصحيحة عن المؤسسة (شركة توزيع الكهرباء والغاز سونلغاز بتيارت). يعتبر الاتصال الغير الرسمي من أكثر أنواع الاتصال استخداما في الشركة. أن وسائل الاتصال البسيطة تساهم في تحسين مستوى الأداء للعمال اا ساهم في تطوير الثقافة التنظيمية. تحقيق نتائج أفضل خلال ف ترات الدراسة وما لمسناه في تعاملاتهم مع الزبائنen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectثقافة المؤسسةen_US
dc.subjectالاتصال التنظيميen_US
dc.subjectالقيم التنظيميةen_US
dc.subjectالاتصال الصاعدen_US
dc.titleدور ثقافة المؤسسة في ترقية الاتصال التنظيمي- دراسة ميدانية بمديرية التوزيع سونلغاز تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.SOC.2023.72.pdf4,5 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.