Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9175
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالسراج, عبد العالي-
dc.date.accessioned2023-02-22T09:09:59Z-
dc.date.available2023-02-22T09:09:59Z-
dc.date.issued2019-09-30-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/101820en_US
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9175-
dc.descriptionThe issue of experimentation in the Arab theatre did not define its path to the critical discourse, except after it became insistent on searching for the alternative theatre act in writing, image, and vision without a previous body, which is found to have its implications and its impact on the monetary practice of the Arab theatre. It has made experimentation its own subject, and has focused its absolute concerns on its questions, issues, and problems, and other problems that have been formed to be the common subject among a group of critics who read this phenomenon differently. Consequently, Differences in understanding, interpretation, backgrounds, and references vary according to the principles of reading and according to the curriculum and according to the culture of the critic. It also results in to different questions that want to control the position of this phenomenon in the Arab theatre in its dynamics and stability, and in it negativity and positivity. In this context, this paper comes to examine and follow the phenomenon of experimentation in the Arab theatre, provide criticism about this phenomenon, and monitor its paradoxes in reading it and working on it.en_US
dc.description.abstractلم تعرف قضية التجريب في المسرح العربي سبيلها إلى الخطاب النقدي المسرحي العربي، إلا بعد أن أصبح المسرح العربي يصر على البحث عن الفعل المسرحي البديل في الكتابة والصورة و الرؤيا على غير هيئة سابقة، وهو ما وجدنا له انعكاساته و تأثيراته على الممارسة النقدية المسرحية العربية، التي جعلت من التجريب موضوعا لها، فصبت اهتماماتها المطلقة على أسئلته،وقضاياه وإشكالاته، وغيرها من الإشكالات التي شكلت الموضوع المشترك بين مجموعة من النقاد الذين قرؤوا هذه الظاهرة قراءات مختلفة، يختلف فيها الفهم، والتأويل، والخلفيات، والمرجعيات حسب منطلقات القراءة وحسب المنهج وحسب ثقافة الناقد، وتختلف فيها الأسئلة التي تريد أن تضبط موضع هذه الظاهرة في المسرح العربي في ديناميتها ووفي ثباتها، و في سلبيتها وإيجابياتها. في هذا السياق، تأتي هذه الورقة لرصد وتتبع ظاهرة التجريب في المسرح العربي وسؤال النقد حول هذا الظاهرة،ورصد مفارقاته في قراءاتها والإشتغال عليها.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.relation.ispartofseries3مجلة فصل الخطا ب المجلد 8 العدد;-
dc.subjectالتجريبen_US
dc.subjectالكتابة النصية ا لمسرحيةen_US
dc.subjectالكتابة الركحيةen_US
dc.subjectتحديث المسرحen_US
dc.subjectلتثاقفen_US
dc.subjectقراءة المسرحen_US
dc.subjectلخطاب المسرحيen_US
dc.subjectالنقد المسرحي الجديد.en_US
dc.titleخطاب التجريب في المسرح العربي ومفارقات الوعي بفعل القراءةen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة فصل الخطاب



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.