Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9112
Titre: | النقد والاستجابة |
Auteur(s): | بوساحة, سهيلة |
Mots-clés: | النقد الاستجابة نقد النقد الجمالية الابستيمولوجية |
Date de publication: | 25-déc-2020 |
Editeur: | كلية اللغات و الاداب |
Collection/Numéro: | 4 مجلة فصل الخطا ب المجلد 9 العدد; |
Résumé: | اهتمت المقاربات البنيوية بالنص وبمكوناته، وأثارت قضية القارئ والقراءة، وعلاقة النص بالقارئ والتفاعل بينهما وغير ذلك من القضايا التي يثيرها قطب القراءة في النص، دون أن تقف عندها أو تهتم بها كما فعلت مع القضايا النصية الأخرى، ليكون لنظرية التلقي فضل الاهتمام بقطب القراءة والقارئ والتنظير لهذا الجانب الذي لم يكن واضحا في النظريات النقدية السابقة. ولقد ركّزت اهتمامها في العلاقة بين القارئ والنص على البعد التواصلي وما يحدثه من استجابة، التي تختلف حسب الكتابة؛ فقارئ النص الأدبي تحدث له استجابة جمالية نتيجة تلقيه للفنيات، وقارئ النص النقدي يتوخى حدوث استجابة معرفية ابستيمولوجية نتيجة تلقيه للمعرفة التي ينبني منها النص النقدي؛ باعتباره منهج في صورته التطبيقية، إذ تحاول هذه الدراسة معرفة ردة فعل القارئ تجاه النص المقروء، وتحديد استجابته التي تتغير بتغير نوع النص، والتمييز بينها. |
Description: | Structural approaches were concerned with the text and its components, and it raised the issue of the reader and reading, the relationship of the text to the reader and the interaction between them, and other issues raised by the reading pole in the text, without stopping at it or being interested in it as it did with other textual issues, so that the theory of receptivity has the merit of paying attention to the pole of reading, the reader and theorizing For this aspect that was not clear in previous critical theories. Her interest in the relationship between the reader and the text has focused on the communicative dimension and the response it creates. That varies by writing; The reader of the literary text presents him with an aesthetic response as a result of receiving the techniques, and the reader of the critical text envisages the occurrence of an epistemological cognitive response as a result of receiving the knowledge from which the critical text is based. As an approach in its application form, as this study tries to know the reader's reaction to the readable text, and to determine his response that changes according to the type of text, and distinguish between them. الكلمات المفتاحية |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9112 |
ISSN: | 2602-5922 |
Collection(s) : | مجلة فصل الخطاب |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
النقد والاستجابة.pdf | 941,59 kB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.