Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9019
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorشامي, بدرية-
dc.contributor.authorراشدي, حسان-
dc.date.accessioned2023-02-21T08:38:10Z-
dc.date.available2023-02-21T08:38:10Z-
dc.date.issued2021-12-30-
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9019-
dc.descriptionThe colonial period in which Algeria live dis considred a significant turing point in the emerence of the Algerian novel with a French expressin, due to the educational policy imposed by the French authorities to expand education in the French language in Algerian schools, this led to the rise of the novel as a literary genre expessing the tagic conditions of the Algerian peaple on various levels, to continue writing in the language of colonial other until the post colonial period due to the heavy colonial legacy. As post colonial studies came to present in their agendas anti dichotomies that resulted from the colonial division ( colonialist, colonist, east, west…). Accordingly, this research pape ris to discuss this relationship through the corpus( New world Children) by Assia Djebar as the first novem in the post colonial context and with a counter narration in the language of the other Keywords : colonia, post, colonialism,the ego, th other, representation.en_US
dc.description.abstractتعتبر المرحلة الكولونيالية الّتي عاشتها الجزائر منعطفا بارزا في ظهور الرّواية الجزائرية ذاتُ التعبير الفرنسي نظرا للسياسة التّعليمية الّتي فرضتها السلطات الفرنسية في المدارس الجزائرية لتوسيع التعليم باللّغة الفرنسية في المدارس الجزائرية، أدّى هذا إلى صعود الرواية كجنس أدبيّ معبّرا عن الأوضاع المأساوية للشعب الجزائري على مختلف الأصعدة، لتستمرّ الكتابة بلغة الآخر المستعمر حتّى فترة ما بعد الكولونيالية نظرا للإرث الاستعماري الثقيل، إذ جاءت دراسات ما بعد الكولونيالية لتطرح في أجنداتها ثنائيّات ضدّية أفرزها التقسيم الاستعماريُّ( مستَعمِر، مستَعمَر، شرق غرب. البطريركية...)، وعليه جاءت هذه الورقة البحثية لتناقش تمثّلات صورة الآخر من خلال مدوّنة( أطفال العالم) الجديد لآسيا جبارen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.relation.ispartofseries4 مجلة فصل الخطا ب المجلد 10 العدد;-
dc.subjectالكولونيالية ، ما بعد الكولونيالية،en_US
dc.subjectالأنا ; الآخر ; التمثلen_US
dc.titleتَمثّلات الآخر في رواية أطفال العالم الجديد لآسيا جبار من منظور ما بعد الكولونياليةen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.