Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8912
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorرابح, امحمد-
dc.contributor.authorبوهاادي, عابد-
dc.date.accessioned2023-02-19T09:29:20Z-
dc.date.available2023-02-19T09:29:20Z-
dc.date.issued2021-09-30-
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8912-
dc.descriptionSummary: The interactive relationships among the components of the didactical act are marked by features that are unique to the educational –teaching/learning process in its field practice among its three poles that make up the educational trinity, and the interactive interactions exchanged among them in a homogeneous, natural or dualistic manner. In this field, the teacher is distinguished as a disposer of knowledge that he has derived from its abstract scientific sources and worked to adapt it to the level of the target learners, based on the knowledge curriculum to be taught at a certain level. From this point of view, the teacher must have a clear insight/be clearly aware of the types of knowledge assumed in this field in order to be able to deliver his message fully and correctly, starting from the abstract scientific knowledge to the acquired knowledge and all that would qualify/enable him to manage the educational process with full competence and positivity. Through this attempt, we seek to reveal the nature of the existing relationships between the elements of the educational act, trying at the same time to explain the mutual and comprehensive bilateral interactions between these parties, and the extent of their contribution to the success and activation of the teaching/learning process. Key words: Didactic triangle, abstract scientific knowledge, representations, personal indicators.en_US
dc.description.abstractتتميَّز العلاقات التَّفاعليَّة بين مكوِّنات الفعل الدِّيداكتيكي بخصائص تنفرد بها العمليَّة التَّعليميَّة التَّعلميَّة في ممارستها الميدانيَّة بين أقطابها الثَّلاثة التي يتألَّف منها الثَّالوث التّعليمي، وما تتبادله فيما بينها من تجاذبات تفاعليَّة بشكل كلِّي أو ثنائي في انسجام طبيعي مألوف، حيث يتميَّز المعلِّم في هذا المجال باعتباره متصرفاً في المعرفة التي يكون قد استمدَّها من مصادرها العلميَّة التَّجريديَّة وعمل على تكييفها مع مستوى المتعلِّمين المستهدفين، استناداً إلى منهاج المعرفة الواجب تدريسها في مستوى معيَّن. ومن هذا المنطلق، يتوجَّب على المعلِّم أنْ يكون على درايةٍ واضحةٍ بأنواع المعرفة المفترضة في هذا المجال حتى يتمكَّن من أداء رسالته بشكلٍ كاملٍ وصحيحٍ، انطلاقاً من المعرفة العلميَّة المجرَّدة إلى المعرفة المكتسبة وكل ما من شأنه أنْ يؤهِّله إلى إدارة العمليَّة التَّربويَّة باقتدارٍ وإيجابيَّةٍ تامَّة. نسعى من خلال هذه المحاولة إلى الكشف عن طبيعة العلاقات القائمة بين عناصر الفعل التَّعليمي، محاولاً في الوقت ذاته تفسير التَّفاعلات الثُّنائية المتبادلة والشّاملة بين هذه الأطراف، ومدى اسهامها في انجاح العمليَّة التَّعليميَّة التَّعلُّميَّة وتفعيلها.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.relation.ispartofseries3 مجلة فصل الخطا ب المجلد 10 العدد;-
dc.subjectالمثلَّث الدِّيداكتيكيen_US
dc.subjectالمعرفة العلميَّة المجرَّدةen_US
dc.subjectالتَّمثُّلاتen_US
dc.subjectالمؤشِّرات الشَّخصيَّةen_US
dc.titleمميِّزات العلاقات التَّفاعليَّة بين مكوِّنات الفعـل الدِّيداكتيكيen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.