Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8906
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorالصعيدي, ميّادة أنور-
dc.date.accessioned2023-02-19T09:10:01Z-
dc.date.available2023-02-19T09:10:01Z-
dc.date.issued2021-09-30-
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8906-
dc.descriptionThe prose arts are no longer concerned with depicting characters or events as much as they are concerned with highlighting the psychological conflict that occurs within literature, and its literary sense of anxiety that is concerned with the rhythm of time and the disparity of its events between the past, present and future. Those who look into contemporary texts find that the writer may reveal himself and dig up his memory in search of events that are attached to it and have a relationship with his present, and through which he anticipates his future., Hence, the present study stands at the dialectic of presence and absence, its manifestations and its semantic implications in the group "Ma'zoun men AL_Likud" by the writer: Shawqia Arouq Mansour; Her texts revealed a world rising from the depths of contradiction. As this prompts to make Mansour's text a partial case expressing the technical generalization; It is considered a parallel and contemporary image of the contemporary Palestinian reality in its deep artistic manifestations and in its great presence; This makes Mansour's stories a complete critical intuition about the dual presence and absence and their manifestationsen_US
dc.description.abstractلم تعد الفنون النثريّة تهتم بتصوير الشخوص أو الأحداث بقدر اهتمامها بإبراز التضارب النفسيّ الذي يحدث داخل الأدب، وإحساس الكاتب/ ــة بالقلق الذي يساوره مع إيقاع الزمن وتفاوت أحداثه بين الماضي والحاضر والمستقبل. ومن يمعن في النصوص المعاصرة يجد أنّ الكاتب/ ــــة قد يكشف عن ذاته وينبش ذاكرته بحثًا عن أحداث علقت بها ولها علاقة بحاضره، ومن خلالها يستشرف مستقبله. ومن هنا تقف الدراسة الحاليّة عند جدليّة الحضور والغياب وتجليّاتها وتداعياتها الدلاليّة في مجموعة "مأذونٌ من الليكود" للأديبة: شوقيّة عروق منصور؛ إذ كشفت نصوصها عن عالمٍ ينهض من أعماق التناقض؛ حيث يدفع هذا إلى جعل نصّ منصور حالةً جزئيةً تعبّر عن العموم الفني؛ إذ يعد صورةً موازيةً ومعاصرةً للواقع الفلسطيني المعاصر في تجليّاته الفنّيّة العميقة وفي حضوره الكبير ؛ ممّا يجعل قصص منصور حدسًا نقديًا كاملًا عن ثنائيّتي الحضور والغياب وتجلّياتهما.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.relation.ispartofseries3 مجلة فصل الخطا ب المجلد 10 العدد;-
dc.subjectالحضور،en_US
dc.subjectالغيابen_US
dc.subjectالقصen_US
dc.subjectشوقيّة منصورen_US
dc.titleفَجِيْعَةُ الْحُضُوْرِ وَأُلْفَةُ الْغِيَاْبِ دراسة في مجموعة شوقيّة منصور “مأذونٌ من الليكودen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.