Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8812
Titre: الفونيم: النشأة والمفهوم
Auteur(s): دلماجي, عبد القادر
قاسمي, عبد الحق
Mots-clés: صوتيات
فونولوجيا
مدارس لسانية
الفونيم
النشأة
Date de publication: 30-mar-2022
Editeur: كلية اللغات و الاداب
Collection/Numéro: 1مجلة فصل الخطا ب المجلد 11 العدد;
Résumé: يسعى هذا البحث إلى عرض تاريخي لفكرة مصطلح الفونيم، من بداية الإرهاصات الأولية التي كانت عاملا أساسيا في ميلاد هذا المصطلح، إلى التطورات التي منحت المصطلح أبعادا جديدة من حيث التصور والمفهوم، ولعل أهمية البحث تكمن في ما أحدثته نظرية الفونيم من ثورة في الدراسات اللغوية الغربية، فتعددت حولها الآراء واختلفت، بين متطرف في تأييدها والترويج لها، وبين منتقص لها متهجم عليها، إذا كيف نشأت فكرة المصطلح؟ ومن هم روادها الأوائل؟ وكيف تطور المصطلح ضمن سياق التصورات الفكرية المختلفة للمدارس اللسانية الغربية المتعددة؟ وهل الاختلاف في تحديد مفهوم الفونيم بين المدارس اللسانية هو اختلاف جوهري أم هو اختلاف حصل فقط باختلاف نقطة الزاوية التي ينظر منها في توصيف مفهوم الفونيم؟ هذه بعض التساؤلات التي نسعى الإجابة عنها من خلال هذه الورقة البحثية. وقد توصلنا إلى بعض النتائج، أهمها، أن فكرة الفونيم وإن تعددت تصورات المدارس في تحديدها، تبقى في جوهرها مفهوما لسانيا واحدا له أثر مهم في الدراسات اللسانية.
Description: Summary: This research seeks to present a historical presentation to the term of phoneme, from the beginning of the initial premonitions that were a key factor in the birth of this term to the developments that gave the term new dimensions in terms of perception and concept. Perhaps the importance of the research lies in the phoneme-revolution theory in Western linguistic studies. Opinions varied around it, between an extremist in her support and promotion, and a detractor who attacked it. So how did the idea of the term originate? Who are the first pioneers? And how did the term develop within the context of the different intellectual perceptions of the various Western linguistic schools? Is the difference in defining the phoneme concept between linguistic schools a fundamental difference, or is it a difference that occurred only according to the different angle point from which the characterization of the phoneme concept is considered? These are some of the questions that we seek to answer through this research paper. We have reached some important findings. The idea of the phoneme, even if the schools’ perceptions varied in its definition, in its essence, remains a single linguistic concept that has an important impact on linguistic studies Keywords: audios, phonology, linguistic schools, phoneme,
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8812
ISSN: 2602-5922
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
الفونيم_ النشأة والمفهوم.pdf1,61 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.