Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8793
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorالعبيدي, ليلى-
dc.date.accessioned2023-02-14T13:56:15Z-
dc.date.available2023-02-14T13:56:15Z-
dc.date.issued2022-03-30-
dc.identifier.citationمجلة فصل الخطاب المجلد 11 العدد 1en_US
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8793-
dc.descriptionSummary: Travel literature is nothing but a product of the experience of the traveler’s contact with a specific culture or with several cultures. In essence, it is a novel of the cultural interaction between the "I" and the "other". There is no doubt that each culture bears a certain image of the “other”, and the “other” is everything that the selfperceives to be in opposition to or different from it. It is the one who judges the collective self to contradict it, and judges his difference from it in all the systems of life. We aim to clarify the picture that the “self” paints about the “other,” as it is a mixture of emotions, judgments, attitudes, and opinions in which there is no heterogeneity. It may be filled with feelings of wickedness and heterogeneity, and it may also be filled with feelings of approval and admiration. This image calls for the availability of a clear cultural reference. It is an integrated system of religious, cognitive and aesthetic values. The image of the other in its general features does not depart from two aspects: ugly, detestable, alienating, ruled by an apparent superiority. An acceptable appearance close to fairness is generally not offensive, almost free from willful prejudice and intentional distortion. Keywords: Travel literature, image, ego, other, cultural interactionen_US
dc.description.abstractليس أدب الرحلة سوى محصول خبرة اتّصال الرحّالة بثقافة معيّنة أو بعدّة ثقافات، فهو في جوهره رواية التفاعل الثقافي بين "الأنا" و"الآخر". وما من شكّ في أنّ كلّ ثقافة من الثقافات تحمل صورة معيّنة للْـ"آخر". و"الآخر" هو وهو كلّ ما ترى الذات أنّه مخالف لها أو مختلف عنها. هو الذي تقضي الذات الجمعيّة بمخالفته إياها، وتحكم باختلافه عنها في نظم الحياة كلّها . فنحن نروم استجلاء الصورة التي ترسمها "الذات" عن "الآخر" باعتبارها أمْشاجا من العواطف والأحكام والمواقف والآراء لا تَجانُس فيها، تكون مشحونة بمشاعر الاستبْشاع والاستهْجان وقد تكون طافحة بمشاعر الاستحسان والإعجاب. وتستدعي تلك الصورة توافر مرجعيّة ثقافية واضحة المعالم، هي منظومة من متكاملة من القيم الدينية والمعرفية والذوقية الجمالية. ولا تخرج صورة الآخر في ملامحها العامة عن مظهرين: قبيح مرْذول منفّر تحكمه نزعة استعلائية ظاهرة. ومظهر مقبول قريب من الإنصاف غير مسيء عموما، شِبْه خال من التحامل المتعمّد والتشويه المقصود. الكلمات المفتاحيةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.subjectأدب الرحلةen_US
dc.subjectالصورةen_US
dc.subjectالأنا؛en_US
dc.subjectالآخرen_US
dc.subjectالتفاعل الثقافيen_US
dc.titleملامح من صورة الآخر في نماذج من أدب الرحلة القديمen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ملامح من صورة الآخر في نماذج من أدب الرحلة القديم.pdfREVUE CLASSEE C VOL 11 N°11,73 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.