Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8788
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorزياني, عبد المالك-
dc.contributor.authorعبد النور, براهيم-
dc.date.accessioned2023-02-14T13:46:46Z-
dc.date.available2023-02-14T13:46:46Z-
dc.date.issued2022-03-30-
dc.identifier.citationمجلة فصل الخطاب المجلد 11 العدد 1en_US
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8788-
dc.descriptionMany critics gather today that critical practice in the artistic arena of the Algerian novel is based on two basic pillars: critical knowledge based on the intermingling of the Arab critical legacy; and recent developments in modern critical theories. The second is: The implications of modernity and their effects on the background of critical thinking, the nature of narrative production, and in this philosophical debate our research raises the problem of the reality of critical practice in Algeria, it’s an artistic and ideological trends. This enhanced the wealth of narrative production and gave way to a promising critical accompaniment. The story and the novel opened up to artistic and ideological trends that allowed it to become involved early in the world of experimentation .So it was reading by a descriptive and analytical method for a collection of critical opinions on Algerian novels. Questions that we have tried to extrapolate into practical readings of a critical track that has emerged in the Algerian arena. The purpose is to reveal the ideological and artistic trends that have made novel creation the basis of a new pattern of Algerian narrative that is different from that of the Arab Mashreq and that has brought to the world its objective and artistic characteristics.en_US
dc.description.abstractيُجمِع كثير من النقاد اليوم على أنّ الممارسة النقدية في الساحة الفنية للرواية الجزائرية ترتكز على ركيزتين أساسيتين هما:المعرفة النقدية المبنية على تزاوج الموروث النقدي العربي ومستجدات النظريات النقدية الحديثة؛ وثانيهما: تداعيات الحداثة وتأثيراتهما على خلفية التفكير النقدي، وطبيعة الإنتاج الروائي، وفي هذا الجدل الفلسفي يثير بحثنا إشكالية واقع الممارسة النقدية في الجزائر، واتجاهاتها الفنية والإيديولوجية، مما عزز غزارة الإنتاج الروائي وفسح المجال لمرافقة نقدية واعدة، فأدى بالقصة والرواية إلى الانفتاح على اتجاهات فنية و إيديولوجية سمح لها بالانخراط مبكرا في عالم التجريب، فكانت القراءة بمنهج وصفي تحليلي لمجموعة من الآراء النقدية لروايات جزائرية . أسئلة حاولنا استقراءها في قراءات تطبيقية لمسار نقدي ظهر في الساحة الجزائرية، الغاية منها الكشف عن الاتجاهات الإيديولوجية والفنية التي جعل الإبداع الروائي يؤسس لنمط جديد لسرد روائي جزائري اختلف عن مثيله في المشرق العربي ووصل للعالمية بما حَظِيَ به من خصائص موضوعاتية وفنية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.subjectنقدen_US
dc.subjectروايةen_US
dc.subjectاتجاهen_US
dc.subjectقراءةen_US
dc.subjectإيديولوجيen_US
dc.subjectفنen_US
dc.titleالنقد الجزائري بين خلفياته الإيديولوجية ومساره الفنيen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
النقد الجزائري بين خلفياته الإيديولوجية ومساره الفني.pdfREVUE CLASSÉE C1,61 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.