Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8703
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | القحطاني, منى | - |
dc.contributor.author | الهاشمي, بديعة | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-13T08:50:37Z | - |
dc.date.available | 2023-02-13T08:50:37Z | - |
dc.date.issued | 2022-06-30 | - |
dc.identifier.citation | مجلة فصل الخطاب المجلد 11 العدد 2 | en_US |
dc.identifier.issn | 2602-5922 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8703 | - |
dc.description | Theatrical art has a lot in common with philosophy. Philosophy and Arab theater, in particular, have had a long and fruitful partnership that has resulted in works with multiple symbolic meanings. Based on the following questions, the purpose of this study is to examine some of the symbolic and philosophical aspects of the Arab theater. Which of these dimensions has the most impact on the Arabic play's plot? Was the playwright in any way impacted by the experience? Is the symbol a philosophical viewpoint in and of itself, or is it a method or pattern within a specific theatrical text? The play "Torgot" by His Highness Sheikh Dr. Sultan bin Muhammad Al Qasimi - May God protect him - will be used to describe and analyze these issues using the descriptive-analytical method. These are some of the questions we're attempting to answer in this study by keeping an eye on two dimensions: mythical and psychological. Keywords: Arabic theater, Al-Qasimi plays, literary philosophy, symbo | en_US |
dc.description.abstract | ترتبط الفلسفة بالفن المسرحي ارتباطًا عميقًا، وقد نشأت بين الفلسفة والمسرح العربي -على وجه التحديد- علاقة تاريخية أسهمت في إنتاج موضوعات ذات أبعاد رمزيّة متباينة. ويهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على أبعاد رمزية فلسفية توفرت في المسرح العربي، انطلاقًا من الأسئلة الآتية: ما أثر تلك الأبعاد في النص المسرحي العربي؟ وكيف تأثر بها الكاتب المسرحي؟ وهل يشكل الرمز بأبعاده المختلفة منهجاً أو نمطاً مستقلاً في النص المسرحي الواحد أم هو توجه فلسفي بحد ذاته؟ كلها تساؤلات نحاول الكشف عنها في هذا البحث من خلال رصد بعدين هما: البعد الأسطوري والبعد النفسي، ولعل الدراسات عديدة في هذا المجال، إلا أننا نود عبر صفحات هذا البحث أن نرصدها من خلال مسرحية " طورغوت" لسمو الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي ـ حفظه الله ـ وذلك في ضوء معطيات المنهج الوصفي التحليلي. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية اللغات و الاداب | en_US |
dc.subject | المسرح العربي | en_US |
dc.subject | مسرحيات القاسمي | en_US |
dc.subject | الفلسفة الأدبية | en_US |
dc.subject | الرمز | en_US |
dc.title | أبعاد رمزية فلسفية في المسرح العربي مسرحيّة "طورغوت" لسمو الشيخ سلطان بن محمد القاسمي أنموذجًا | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Collection(s) : | مجلة فصل الخطاب |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
أبعاد رمزية فلسفية في المسرح العربي مسرحيّة _طورغوت_ لسمو الشيخ سلطان بن محمد القاسمي أنموذجًا.pdf | 1,4 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.