Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8649
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorربيع, فتيحة-
dc.contributor.authorبوقربة, الشيخ .-
dc.date.accessioned2023-02-12T10:50:39Z-
dc.date.available2023-02-12T10:50:39Z-
dc.date.issued2022-09-30-
dc.identifier.citationمجلة فصل الخطاب المجلد 11 العدد 3en_US
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8649-
dc.descriptionThe issue of articulation and meaning is an old issue in human thought. The Greeks took care of it and treated it before it moved to the Arabs, and they all touched on the aesthetic criteria that control judging literary work from a technical point of view. He pointed to the integrity of the general idea in Arabic literature in Arabic literature, whether it was a play, rhetoric, or epic, and at the same time did not neglect to highlight the link between words and meanings in the literary work, and concluded that the beauty of style lies in the good system of the sentence and the parallelism of its parts and the availability of rhyme sometimes between these parts. Aristotle also points out that judging the parts of a literary work is an integral part of the general view of its general intention. And Aristotle did not dwell on the words and did not go into depth in studying them because, according to his opinion, they are one of the many artistic resources, some of which relate to the nature of art as it is art or the nature of the literary genre or the organization of its parts and considered them as signs of meanings and symbols, and for this reason he did not stop at meanings, and did not meet them. With words and on this basis, in their study of the issue of word and meaning, the Arab critics followed Aristotle's approach and gave it great care, and it became one of the most important issues in ancient Araben_US
dc.description.abstractعدُّ قضية اللّفظ والمعنى قضية قديمة في الفكر الإنسانيّ، اهتم بها اليونان وعالجوها قبل أن تنتقل إلى العرب وتطرقوا جميعهم إلى المعايير الجماليّة الّتي تتحكم في الحكم على العمل الأدبيّ من الناحية الفنيّة، ويعتبر أرسطو أوّل من تحدث عن قضية اللّفظ والمعنى وأثناء حديثه عن المسرحية والملحمة والخطابة أشار إلى سلامة الفكرة العامة في الأدب العربي في الأدب العربي سواء كان مسرحية أم خطابة أم ملحمة ولم يغفل في نفس الوقت على إبراز الصلة بين الألفاظ والمعاني في العمل الأدبي، وتوصل أنّ جمال الأسلوب يكمن في حسن نظام الجملة وتوازي أجزائها وتوافر السّجع أحيانا بين هذه الأجزاء، كما يشير أرسطو إلى أن الحكم على أجزاء العمل الأدبي هو جزء لا يتجزأ من النظرة العامة إلى نيائه العام. وإنّ أرسطو لم يطل الوقوف عند الألفاظ ولم يتعمق في دراستها لأنّها حسب رايه مورد من الموارد الفنيّة العديدة التي يتعلق بعضها بطبيعة الفن من حيث هو فن أو بطبيعة الجنس الأدبي أو بتنظيم أجزائه واعتبرها علامات على المعاني ورموزها، ولهذا السبب لم يقف عند المعاني، ولم يقابلها مع الألفاظ وعلى هذا الأساس انتهج النقاد العرب في دراستهم لقضية اللّفظ والمعنى نهج أرسطو وأولوها عناية فائقة، وأصبحت من أهم القضايا في النقد العربي القديم. كلمات مفتاحية: اللفظ.؛ المعنى.؛ الفكر.؛ النقد.؛ أرسطو.؛ المغاربيen_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.subjectاللفظ.؛en_US
dc.subjectالمعنى.en_US
dc.subjectالفكرen_US
dc.subjectالنقد.en_US
dc.subjectأرسطوen_US
dc.subjectالمغاربيen_US
dc.titleمفاهيم نقدية عن بنيات الشعرen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
مفاهيم نقدية عن بنيات الشعر.pdf1,26 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.