Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7314
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبن علي, فاطمة-
dc.contributor.authorوكريف, فاطيمة-
dc.date.accessioned2022-12-28T09:49:54Z-
dc.date.available2022-12-28T09:49:54Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7314-
dc.descriptionThe current study aims to uncover the impact of mental arithmetic on the development of creative thinking in middle education. The study was based on a main premise: Mental arithmetic training is highly effective in developing the creative thinking of middle school students. The descriptive method was used to apply the Torrance Creative Thinking Test to a sample of 37 pupils in a total of 22 pupils from the Asaad Ali middle school and 15 pupils from the Future Cubs Association. A number of results were obtained, the most important of which were statistically significant differences among the pupils who were trained and not trained on the mental calculation of the creative thinking for those who were trained; with these differences across the entire spectrum of creative thinking (fluency, originality, flexibility, detail)en_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن اثر الحساب الذهني في تنمية التفكير الابداعي لدى التعليم المتوسط حيث انطلقت الدراسة من فرضية رئيسية : التدريب على الحساب الذهني فعالية عالية في تنمية التفكير الابداعي لدى تلاميذ العليم المتوسط . و قو قد تم الاعتماد على المنهج الوصفي ، من خلال تطبيق اختبار تورنس للتفكير الابداعي على عينة قصدية تتكون من (37) تلميذا و تلميذة موزعة على (22) تلميذا و تلميذة من متوسطة اسعد علي و (15) تلميذا و تلميذة من جمعية اشبال المستقبل ، و تم التوصل من خلال ذلك الى مجموعة من النتائج كان من اهمها وجود فروق دالة احصائيا بين التلاميذ الذين تدربوا و لم يتدربوا على الحساب الذهني على مستوى التفكير الابداعي لصالح من تدربوا ، و ذلك في ظل وجود هذه الفروق على مستوى كل ابعاد التفكير الابداعي (الطلاقة، الاصالة، المرونة ،التفاصيل )en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالحساب الذهني ، التفكير الابداعيen_US
dc.titleأثر الحساب الذهني في تنمية التفكيرالابداعي لدى تلاميذ التعليم المتوسط دراسة مقارنة بين متوسطة "اسعد علي"و جمعية "أشبال المستقبل"-en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.12.pdf2,34 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.