Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7286
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمنور, خيرة-
dc.contributor.authorمونيس, ياسمين-
dc.date.accessioned2022-12-27T09:30:51Z-
dc.date.available2022-12-27T09:30:51Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7286-
dc.descriptionOur study started from a main problem: Is there a relationship between organizational change and organizational learning? In order to answer this problem, we proceeded from a general hypothesis stating that there is a strong relationship between organizational change and organizational learning. We collected a complete list of the study population, consisting of 50 professors. A comprehensive survey was conducted to select the study samples. In order to collect samples from this sample from professors at the middle school of Ghaleb Saleh and Ramadan Drink in the district of Ramadhan in the state of Tissemsilt, we relied on building a questionnaire with two axes: •A special focus on organizational change م •A focus on organizational learning After we ascertained the validity and reliability of this tool, we began the process of collecting information from the field of study, then unpacking and analyzing it, in order to reach a set of results, represented in the following: In general, it was confirmed to us, in a statistically significant way, that: There is a strong relationship between organizational change and organizational learning, and as secondary results, we reached the following: 1. There is a relationship between technological change and organizational learning 2. There is a relationship between structural change and organizational learning 3. There is a relationship between changing tasks, jobs and organizational learningen_US
dc.description.abstractلقد انطلقت دراستنا من اشكالية رئيسية :هل توجد علاقة بين التغيير التنظيمي و التعلم التنظيمي ؟ و للاجابة على هذه الاشكالية ، انطلقنا من فرضية عامة تفيد بوجود علاقة قوية بين التغيير التنظيمي و التعلم التنظيمي ، قمنا بتحصيل قائمة كاملة لمجتمع الدراسة و المكونة من 50 استاذ ، تم إجراء عملية المسح الشامل لاختيار عينات الدراسة .و من اجل جمع العينات من هذه العينة من الاساتذة متوسطة غالب صالح و مشروب رمضان بدائرة لرجام ولاية تيسمسيلت ، اعتمدنا على بناء لااستبيان بمحورين هما : محور خاص بالتغيير التنظيمي . محور خاص بالتعلم التنظيمي بعد ان تاكدنا من صدق و ثبات هاته الأداة باشرنا عملية جمع المعلومات من ميدان الدراسة ثم تفريغها و تحليلها للتوصل في الاخير الى مجموعة من النتائج في الاتي : بشكل عام تاكد لنا بشكل دال احصائيا انه : توجد علاقة قوية بين التغيير التنظيمي و التعلم التنظيمي و كنتائج فرعية توصنا الى الاتي : - توجد علاقة بين التغيير التكنولوجي و التعلم التنظيمي .2- توجد علاقة بين التغير الهيكلي و التعلم التنظيمي 3- توجد علاقة بين تغيير المهام و الوظائف و التعلم التنظيمي .en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالتغيير التنظيمي، التعلم التنظيميen_US
dc.titleمنظمات الأعمال الجزائرية من التغيير التنظيمي إلى التعلم التنظيمي -دراسة ميدانية لدى أساتذة متوسطة غالب صالح لرجام-تيسمسيلت-en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.128.pdf4,15 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.