Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7227
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorلعزاب, فاطمة-
dc.contributor.authorصاري, يمينة-
dc.date.accessioned2022-12-26T09:39:11Z-
dc.date.available2022-12-26T09:39:11Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7227-
dc.descriptionThe study aimed to identify the differences in the personality traits of the outstanding and the academically late students of the secondary stage. And they were chosen in an intentional way, as the personality traits scale prepared by Muhammad Ali Mohsen Sharp (2007) was applied to them, and it consisted of (60) items distributed over ten dimensions: (self-esteem - tension - emotional balance - social - leadership - adventure - independence - Openness - flexibility - achievement motivation) and after using the statistical treatment Spss, the study reached the following results: 1- There are statistically significant differences between the hypothetical average and the arithmetic average in the personality traits of the academically superior students in the secondary stage, and these traits were represented in (self-esteem - social - leadership - adventure - independence - openness), while there are no statistically significant differences in ( Tension - emotional balance - flexibility - motivation to achieveen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الى التعرف على الفروق في سمات الشخصية لدى المتفوقين و المتاخرين دراسيا من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي ، و للتحقق من ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي من خلال التطبيق على عين ة تكونت من (335) تلميذا و تلميذة ، منهم (166) تلميذ متفوق و (169) متاخر ، و تم اختيارهم بطريقة قصدية ، حيث طبق عليهم مقياس سمات الشخصية من اعداد محمد علي محسن شارب (2007) و تكون من (60) فقرة موزعة على عشرة ابعاد هي ( تقدير الذات ، التوتر، الاتزان الانفعالي ، الاجتماعية ، القيادة ، المغامرة ، الاستقلال ، الانفتاح ، المرونة ، الدافعية للانجاز )en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالتفوق الدراسي ، التاخر الدراسيen_US
dc.titleسمات الشخصية لدى المتفوقين و المتاخرين دراسيا بالمرحلة الثانوية دراسة ميدانية بولايتي تيسمسيلت - تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.134.pdf20,04 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.