Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7222
Titre: دور برنامج دنفر في تطوير المهارات المعرفية ومهارات الحياة اليومية لدى الطفل التوحدي
Auteur(s): سقدي, معاذ
صافري, حنان
Date de publication: 2022
Editeur: جامعة ابن خلدون تيارت
Résumé: هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية برنامج دنفر في تطوير مهارات الحياة اليومية ومهارات المعرفية لدى الاطفال التوحد حيث اقتصرت المهارات المعرفية على الانتباه ،الادراك والتركيز ومهارات الحياة اليومية على اللباس من تشبيك سحاب وتزرير . تمت الدراسة على 50 حالات من 50 إلى 11 سنة معتمدين على المنهج التجريبي للمجموعة الواحدة مسجلين بالأدوات التالية : المقابلة العيادية ،الملاحظة العيادية ،الملف الطبي للحالة ،شبكة الملاحظة المتبع وبرنامج دنفر للتدريب . وخلصت الدراسة لنتيجة مفادها أن البرنامج يحسن من مهارات الطفل التوحدي المعرفية ( الانتباه ،التركيز والادراك ) ومن مهارات الحياة اليومية( اللباس من تشبيك وتزرير وسحاب) وف الاستجابة للحالات من حالة لأخرى لتداخل عدة عوامل منها التدخل الأثري ،تقبل الطفل في الأسرة والعمل على مساعدة المختص .
Description: The study aimed to know the effectiveness of the Denver program in developing daily life skills and cognitive skills for autistic children, where cognitive skills were limited to attention, awareness, focus and daily life skills on clothes, from interlacing zippers and buttoning. The study was conducted on 05 cases from 06 to 11 years old, relying on the experimental approach for one group, registered with the following tools: Clinical interview, clinical observation, case medical file, observation network followed and Denver training program. The study concluded with the result that the program improves the cognitive skills of the autistic child (attention, concentration and cognition.) Among the daily life skills (clothing, buttoning, and zippers), responding to cases from one case to another due to the overlap of several factors, including archaeological intervention, accepting the child in the family and working to help the specialist.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7222
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.131.pdf1,47 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.