Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7133
Titre: اقتصاديات التعليم وأثرها على التنمية الاقتصادية -جمهورية فنلندا نموذج
Auteur(s): لعنتري, دنية
قنيشي, فاطمة الزهراء
Mots-clés: اقتصاديات التعليم
التعليم
اقتصاد المعرفة
رأس مال بشري
Date de publication: jui-2022
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تطرقنا في هذه الدراسة إلى تأثي اقتصاديات التعليم على التنمية الاقتصادية، هذا العلم الذي زاد الاهتمام به في العقود الأخية، ذلك من خلال الاستثمار في رأس المال البشري الذي بات يشكل ثروة الأمم في زمن العولمة، فقد أصبحت الدول المتقدمة تستخدم رأس المال البشري لمواجهة النقص في الثروات الطبيعية، فقد يكون قادر على إحداث نقلة كبية في هيكل الإنتاج والتوزيع وحتى التخطيط والى غي ذلك، ليحدث نقلة على مستوى الاقتصاد ، كل هذا يعتمد على التعليم والتدريب والبحث، ولذا أصبح علم اقتصاديات التعليم إحدى الدعائم الأساسية للتنمية الاقتصادية. ومن خلال الدراسة توصلنا إلى مجموعة من نتائج من منها أن اقتصاديات التعليم تعتمد على معايي وآليات تهدف إلى الاستخدام الأمثل للموارد التعليم وترشيد النفقات، ووضع أسس ومعايي تعليمية اقتصادية التي تحقق هدف مختلف القطاعات، وحاليا باتت الصلة بين التعليم والتنمية الاقتصادية وثيقة من خلال ما يقدمه لها من موارد بشرية متعلمة ومعارف علمية وكانت تجربة فنلندا أحسن مثال لمساهمة في تغي الدولة من حال إلى حال من دولة عانت من حروب و فقر إلى دولة معجزة تعليمية والدولة أكثر سعادة.
Description: In this study, we discussed the impact of the economics of education on economic development, a science that has increased interest in recent decades, through investment in human capital, which has become the wealth of nations in the era of globalization. Natural resources, it may be able to make a big shift in the structure of production and distribution and even planning and so on, to make a shift at the level of the economy, all of this depends on education, training and research, and therefore the science of economics of education has become one of the mainstays of economic development. Through the study, we reached a set of results, including that the economics of education depends on standards and mechanisms aimed at optimal use of education resources and rationalization of expenditures, and setting economic educational foundations and standards that achieve the goal of various sectors. Currently, the link between education and economic development is close through what it provides to them. From educated human resources and scientific knowledge, Finland’s experience was the best example of a contribution to changing the state from one state to another from a state that suffered from wars and poverty to a state of an educational miracle and a happier state.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7133
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.AR.2022.325.pdf1,74 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.