Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7019
Titre: الطموح الدراسي و علاقته بالتفوق الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي -دراسة ميدانية بثانوية بعمر بوجمعة تيارت-
Auteur(s): سندس هناء, بوحوص
Mots-clés: الطموح الدراسي والتفوق الدراسي.
Date de publication: 2022
Editeur: جامعة ابن خلدون تيارت
Résumé: تنتمي هذه الدراسة الميدانية إلى علم النفس المدرسي، وقد هدفت إلى الطموح الدراسي وعلاقته بالتفوق الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي دراسة ميدانية بثانوية تيارت. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي، وقد بلغت عينة الدراسة 78 تلميذ( 28ذكور، 50 إناث). وتم إختيار34 متفوق من العينة الأصلية، اختيروا بطريقة قصدية، وإستخدام مقياس الطموح من إعداد محمد عبد التواب معوض وسيد عبد العظيم محمد 2005 ، وبعد جمع المعلومات تم إختيار الفرضيات باستخدام معامل الارتباط، والاستعانة بحزمة إحصائية وتوصلت النتائج إلى: توجد علاقة ارتباطية عكسية دالة إحصائية بين مستوى الطموح والتفوق الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الطموح الد راسي لدى التلاميذ حسب الجنس. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفوق الدراسي لدى التلاميذ حسب الجنس. ومستوى الطموح لدى التلاميذ مرتفع.
Description: This empirical study belongs to the Educational Psychology field. It aimed to the academic ambition and its relation with the academic excellence within third level secondary school in a high school in Tiaret. The descriptive method was adopted in order to achieve the objectives of the study. The case study covered 78 students ( 28males,50females) and 34excelents were selected from the original sample. They were chosen in purpose. The use of Ambition Scale was edited by Mohamed Abdelwahab Moawadh and Sayed Abdeladhim Mohamed 2005.After the data collection, the hypotheses are set by using Correlation Coefficient and statistical package. The results are: There is a correlation reverse of a statistical significance between the ambition level and academic scale within third year secondary students. And There are differences of a statistical significance in the ambition level depending on the gender. And There are differences of a statistical significance in the academic excellence of the students depending to the gender. Finally Ambition level high of the students.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7019
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.78.pdf9,04 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.