Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6929
Titre: الاستجابات العاطفية لعناصر تصميم الكمامة الواقية من فيروس كورونا دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة تيارت )الكمامة الطبية الزرقاء نموذجا
Auteur(s): خديجة, بيحان
خيرة, بوجناح
Mots-clés: التصميم العاطفي، الاستجابات العاطفية، عناصر الكمامة، سلوك المستهلك، المستوى المظهري، المستوى السلوكي، فيروس كورونا.
Date de publication: 2022
Editeur: جامعة ابن خلدون تيارت
Résumé: تهدف الدراسة إلى الكشف عن الاستجابات العاطفية لعناصر تصميم الكمامة الواقية من فتَوس كورونا لدى الدستهلك، ولتحقيق ىدا الغرض تم الاعتماد على عجلة العواطف وتطبيقها على عينة قوامها 209 طالب وطالبة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية (قسم العلوم الاجتماعية) بجامعة ابن خلدون تيارت، بعد التحقق من خصائصه السيكو متًرية، وعليه اسفرت الدراسة الى النتائج التالية:  اثار بعد المستوى المظهري لعناصر تصميم الكمامة استجابات عاطفية سلبية والغابية تمثلت في: الحجم: اثار استجابات عاطفية سلبية و الغابية بسثلت في الدلل والرضا. اللون: اثار استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الاعجاب. الشكل: اثار استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الرضا و الاعجاب. الاناقة: اثارت استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الاعجاب ،في حين لم تثر اية استجابات لدى بعض المفحوصين. تصميم يواكب الموضة: اثار استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الرضا ،كما لم تثر اية استجابات لبعض المفحوصين.  اثار بعد الدستوى السلوكي لعناصر تصميم الكمامة استجابات عاطفية الغابية وسلبية بسثلت في: سهولة الاستخدام: اثارت استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الرضا و الاعجاب. الفعالية: اثارت استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الرضا، في حتُ لم تثر اية استجابات لدى بعض المفحوصين. الكفاءة: اثارت استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الرضا والاعجاب، كما انها ايضا لم تثر استجابات لدى بعض المفحوصين. جودة القماش: اثارت استجابات عاطفية سلبية والغابية بسثلت في الرضا ، الاعجاب والاشمئزاز. حلقات الادن: اثارت استجابات عاطفية سلبية بسثلت في الغضب، الاشمئزاز و خيبة الامل. المتانة: اثارت استجابات عاطفية الغابية و سلبية بسثلت في الرضا ، الاعجاب و خيبة الامل. مدة الارتداء: اثارت استجابات عاطفية سلبية بسثلت في الدلل، الغضب وخيبة الامل. الدعامة: اثارت استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الرضا و الاعجاب، في حين لم تثر اية استجابات لبعض المفحوصين. الوصلة: اثارت استجابات عاطفية الغابية بسثلت في الاعجاب والرضا ، في حتُ لم تثر اية استجابات لبعض المفحوصتين.  لا توجد فروق في الاستجابات العاطفية لعناصر تصميم الكمامة لضو بعد الدستوى الدظهري تعزى لمتغير الجنس ماعدا عنصر حجم الكمامة الدي اثار استجابات سلبية و الغابية بسثلت في الدلل والرضا. اثار كل من اللون والشكل استجابات عاطفية لكلا الجنسية (الذكور والاناث) استجابات الغالبية تمثلت في عاطفة الاعجاب. اثار كل من الشكل، الاناقة والتصميم استجابات عاطفية الغابية تمثلت في الاعجاب، والرضا ، في حين لم تثر اية استجابات عاطفية بالنسبة للذكور.  توجد فروق في الاستجابات العاطفية لعناصر تصميم الكمامة لضو بعد الدستوى السلوكي تعزى لمتغتَير الجنس في بعض عناصر التصميم تمثلت في: الدعامة والوصلة باستجابات سلبية بالنسبة للذكور بسثلت في الدلل والغضب، واستجابات الغابية بالنسبة للإناث بسثلت في الاعجاب. تفيد نتائج الدراسة كل من المصممين ورجال التسويق في تصميم كمامات واقية تتماشى مع اذواق المستهلكتين، وبالتالي تعزيز السلوك الوقائي لديهم.
Description: The study aims to reveal the emotional responses to the design elements of the protective mask against the Corona virus for the consumer, and to achieve this purpose, the wheel of emotions was relied on and applied to a sample of 209 male and female students at the Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Social Sciences) at Ibn Khaldoun Tiaret University, after verifying its properties. Psychometrics, and accordingly the study yielded the following results:  After the phenotypic level of the muzzle design elements, negative and positive emotional responses were elicited, represented by: Size: the effects of negative and positive emotional responses represented in boredom and satisfaction. Color: the effects of positive emotional responses represented in admiration. Figure: The effects of positive emotional responses represented by satisfaction and admiration. Elegance: elicited positive emotional responses represented in admiration, while it did not evoke any responses in some of the subjects. Fashionable design: evoked positive emotional responses represented by satisfaction, and did not elicit any responses for some of the subjects.  The behavioral level of the muzzle design elements elicited positive and negative emotional responses, represented by: Ease of use: elicited positive emotional responses of satisfaction and admiration. Effectiveness: It elicited positive emotional responses represented by satisfaction, while it did not evoke any responses in some of the subjects. ز Efficiency: It elicited positive emotional responses represented by satisfaction and admiration, and it also did not elicit responses in some of the subjects. Fabric quality: elicited positive and negative emotional responses, such as satisfaction, admiration, and disgust. Laden rings: elicited negative emotional responses of anger, disgust and disappointment. Durability: elicits positive and negative emotional responses, such as satisfaction, admiration, and disappointment. Wearing time: It elicited negative emotional responses of boredom, anger and disappointment. The pillar: elicited positive emotional responses represented by satisfaction and admiration, while it did not elicit any responses for some of the subjects. The link: it elicited positive emotional responses represented in admiration and satisfaction, while it did not elicit any responses for some of the subjects.  There are no differences in the emotional responses to the elements of the mask design towards the phenotypic level dimension due to the gender variable, except for the mask size element, which elicited negative and positive responses represented in boredom and satisfaction. Both color and shape evoked emotional responses for both sexes (males and females) positive responses represented in the emotion of admiration. The shape, elegance and design evoked positive emotional responses represented in admiration, and satisfaction, while it did not evoke any emotional response for males.  There are differences in the emotional responses to the elements of the mask design towards the behavioral level dimension due to the gender variable in some design elements represented in: The pillar and link are negative responses for males represented in boredom and anger, and positive responses for females represented in admiration. The results of the study benefit both designers and marketing men in designing protective masks in line with consumers' tastes, thus enhancing their protective behavior.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6929
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.38.pdf3,06 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.