Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6865
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبشرى, يسرف-
dc.contributor.authorبشرى كريمة, طيبي-
dc.date.accessioned2022-12-19T08:48:39Z-
dc.date.available2022-12-19T08:48:39Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6865-
dc.descriptionThe study aimed to establish a correlation between parental treatment methods and their relationship with both the optimism and pessimism of an educated adolescent in order to investigate. The study sample consisted of 61 male and female trained adolescents, selected in a random manner, who applied a series of questionnaires to the sample: Parental Treatment Methods Questionnaire (2014). A questionnaire of optimism and pessimism prepared by Ahmed Abdelkhalek (1996). After statistical processing of the data, the study produced the following results:  There a correlation between parental treatment methods and an educated adolescents optimisme.  There a correlation between parental treatment and pessimism among an educated adolescent.  a correlation between democratic style and optimism..  There a correlation Be tween acceptance and optimism.  There a corrélation between rejection and pessimism.  There a correlation between dictatorship and pessimism.en_US
dc.description.abstractهدفت الد راسة إلى وجود علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بكل من التفاؤل والتشاؤم لدى المراهق المتمدرس بهدف التحقيق وهذا تم باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي. تكونت عينة الد راسة من 61 مراهق متمدرس موزعين بين الذكور والإناث، تم إختيارهم بطريقة عشوائية، طبقت على العينة مجموعة من الاستبيانات :( إستبيان أساليب المعاملة الوالدية من إعداد فتيحة مقحوت (2014) استبيان التفاؤل والتشاؤم من إعداد أحمد عبد الخالق (1996) وبعد إجراء المعالجة الإحصائية لبيانات أسفرت الدراسة على النتائج التالية :- وجود علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية والتفاؤل لدى المراهق المتمدرس. -وجود علاقة ارتباطية بين أسلوب المعاملة الوالدية والتشاؤم لدى المراهق المتمدرس. - وجود علاقة ارتباطية بين الأسلوب الديموقراطي والتفاؤل . - وجود علاقة ارتباطية بين أسلوب التقبل و التفاؤل. -وجود علاقة ارتباطية بين أسلوب الرفض والتشاؤم. - وجود علاقة ارتباطية بين الأسلوب الديكتاتورية والتشاؤم.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالمعاملة الوالدية _ التفاؤل والتشاؤم _ المراهقةen_US
dc.titleأساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بكل من التفاؤل والتشاؤم لدى المراهق المتمدرس دراسة ميدانية على عينة من ثانويتي بلهواري محمد ومحمد بوضياف بتيارت -en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.21.pdf4,42 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.