Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6865
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | بشرى, يسرف | - |
dc.contributor.author | بشرى كريمة, طيبي | - |
dc.date.accessioned | 2022-12-19T08:48:39Z | - |
dc.date.available | 2022-12-19T08:48:39Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6865 | - |
dc.description | The study aimed to establish a correlation between parental treatment methods and their relationship with both the optimism and pessimism of an educated adolescent in order to investigate. The study sample consisted of 61 male and female trained adolescents, selected in a random manner, who applied a series of questionnaires to the sample: Parental Treatment Methods Questionnaire (2014). A questionnaire of optimism and pessimism prepared by Ahmed Abdelkhalek (1996). After statistical processing of the data, the study produced the following results: There a correlation between parental treatment methods and an educated adolescents optimisme. There a correlation between parental treatment and pessimism among an educated adolescent. a correlation between democratic style and optimism.. There a correlation Be tween acceptance and optimism. There a corrélation between rejection and pessimism. There a correlation between dictatorship and pessimism. | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الد راسة إلى وجود علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بكل من التفاؤل والتشاؤم لدى المراهق المتمدرس بهدف التحقيق وهذا تم باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي. تكونت عينة الد راسة من 61 مراهق متمدرس موزعين بين الذكور والإناث، تم إختيارهم بطريقة عشوائية، طبقت على العينة مجموعة من الاستبيانات :( إستبيان أساليب المعاملة الوالدية من إعداد فتيحة مقحوت (2014) استبيان التفاؤل والتشاؤم من إعداد أحمد عبد الخالق (1996) وبعد إجراء المعالجة الإحصائية لبيانات أسفرت الدراسة على النتائج التالية :- وجود علاقة ارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية والتفاؤل لدى المراهق المتمدرس. -وجود علاقة ارتباطية بين أسلوب المعاملة الوالدية والتشاؤم لدى المراهق المتمدرس. - وجود علاقة ارتباطية بين الأسلوب الديموقراطي والتفاؤل . - وجود علاقة ارتباطية بين أسلوب التقبل و التفاؤل. -وجود علاقة ارتباطية بين أسلوب الرفض والتشاؤم. - وجود علاقة ارتباطية بين الأسلوب الديكتاتورية والتشاؤم. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون تيارت | en_US |
dc.subject | المعاملة الوالدية _ التفاؤل والتشاؤم _ المراهقة | en_US |
dc.title | أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بكل من التفاؤل والتشاؤم لدى المراهق المتمدرس دراسة ميدانية على عينة من ثانويتي بلهواري محمد ومحمد بوضياف بتيارت - | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.AR.2022.21.pdf | 4,42 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.