Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16495
Titre: جماليات التشكيل البصري في القصيدة العربية القديمة
Auteur(s): مساريد, آسيا
مقبول, خالدية
Mots-clés: التشكيل البصري
الثقافة البصرية
مبدأ المشافهة
القصيدة العربية القديمة
Date de publication: 2025
Editeur: جامعة ابن خلدون
Résumé: برزت آليات التشكيل البصري في القصيدة العربية القديمة من خلال الطريقة التي كان ينظم بها النص الشعري، الذي كان في بداياته يعتمد على مبدأ المشافهة، حيث يسعى الشاعر فيها إلى تقديم دلالات فنية وأخرى سيميائية، يرتبط فيها الرسم بالشعر ليشكل لنا أنماطا هندسية معينة منتجة لنا ثقافة بصرية يمتزج فيها البياض مع السواد ليضفي نوعا من الجمالية المرئية في القصيدة العربية التي نستطيع ملا حظتها عن طريق البصر، فالإهتمام بهذه الظاهرة (الظاهرة التشكيلية) منذ القديم يعود إلى الأندلس وخير دليل على ذلك هو فن التوشيح أو ما يعرف بالموشحات الأندلسية، لتتطور بعد ذلك متخذة عدة أشكال كالتشجير و التختيم...الخ.
Description: The aesthetics of visual formation emerged in the ancient Arabic poem through the way the poetic text was organized, which in its beginnings relied on the principle of orality, in such a way that the poet sought to present artistic and semiotic meanings, in which drawing is connected with poetry to form certain geometric patterns that produce for us a visual culture in which white blends with black, adding a kind of visual beauty to the Arabic poem, which we can observe through sight. The interest in this phenomenon (the formative phenomenon) since ancient times goes back to Andalusia, and the best evidence of this is the art of tawsh?? or what is known as Andalusian muwashshah?t, which later developed, taking several forms such as diagramming, sealing, .
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16495
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2025.42.pdf1,74 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.