Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16482
Titre: التنمر المدرسي أسبابه وأساليب علاجه (مقاربة مفاهيمية)
Auteur(s): بن عودة, مليكة
خروب, هديل
Mots-clés: التنمر
المدرسة
الضحية
العلاج
Date de publication: 2025
Editeur: جامعة ابن خلدون
Résumé: تّهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على مايعرف بالتنمر المدرسي, الذي يتعرض له المتعلمون في المراحل التعليمية المختلفة بأشكاله المتنوعة، ّ مما يؤدي إلى آثار سلبية على ضحاياه, عارضة آليات معالجة لهذه الظاهرة, وهذا السلوك العدواني,ومجيبة عن إشكاليتها الرئيسية : إلى أي مدى يمكن لسلوك التنمر التأثير على القائم به أو على الضحية؟ وماهي طرق وآليات العلاج؟ حيث قسمت الدراسة إلى مدخل وفصلين: أحدهما يتجلى الحديث عن العوامل المؤدية له واآثار المترتبة عنه, والأخر يبحث في آليات الوقاية وأساليب العلاج.
Description: This study aims to examine what is known as school bullying, which affects students at various educational levels in its different forms. It leads to negative consequences for its victims. The study also presents mechanisms for addressing this phenomenon and aggressive behavior, answering the main research question: To what extent can bullying behavior affect both the perpetrator and the victim? And what are the methods and mechanisms for treatment? The study is structured into an introduction and two chapters: the first discusses the causes of bullying and its consequences, while the second explores prevention mechanisms and treatment methods.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16482
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2025.35.pdf906 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.