Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16370
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorولد محمد, مصطفى-
dc.contributor.authorعبو, محمد-
dc.date.accessioned2025-09-16T13:23:05Z-
dc.date.available2025-09-16T13:23:05Z-
dc.date.issued2025-06-04-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16370-
dc.descriptionThe objective of the study was to assess emotional expression in individuals with intellectual disabilities. The goal was to determine whether there are differences between intellectually disabled and typical children in expressing their emotions. The study focused on strategies for evaluating emotions among children with intellectual disabilities and aimed to understand their emotional capacity through their expressions. The study relied on the descriptive comparative method and employed tools such as the Draw-a-Person test, observation, and semi-structured interviews. It was conducted on a purposeful sample consisting of five intellectually disabled children and five typical children, all aged 11 years. The results of the study concluded that there are indeed differences in emotional expression between typical children and those with intellectual disabilities. Moreover, a comprehensive analysis of their personalities revealed their emotional capacity. Drawing was found to be the primary medium through which they express themselves, as they lack a clear expressive language. Drawing provides a vivid and broad representation of their inner feelings and psychological stateen_US
dc.description.abstractالهدف من الدراسة موضوع تقييم الانفعالات لدى المتخلفين عقليا وتمثل الهدف في معرفه ما اذا كانت توجد اختلافات بين المتخلفين ذهنيا والعاديين في التعبير عن انفعالاتهم وشملت دراسة استراتيجيات تقييم الانفعالات لدى المتخلفين والتعرف على القدرة الانفعالية من خلال تعبيراتي كما اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي المقارن وتم تطبيق اختبار الرسم الرجل والملاحظة والمقابلة النصف الموجه طبقت الدراسة على عينه قصدية تمثلت فيه خمسة اطفال متخلفين ذهنيا وخمسة اطفال عاديين كانت اعمارهم 11 سنه وانتهت نتائج الدراسة بالوصول الى انه توجد اختلافات في التعبير الانفعالي بين الاطفال العاديين والمتخلفين ذهنيا والوصول الى ان الدراسة الشاملة لشخصياتهم تبين لنا قدرتهم الانفعالية وان الرسم هو المساعد الاول لتعبيراتهم لعدم اكتسابهم لغة معبره واضحة فهو يعبر بصوره واضحة وواسعة عن ما يجول في باطنهم ونفسيتهمen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتخلف العقليen_US
dc.subjectالانفعالاتen_US
dc.titleتقييم الانفعالات لدى المتخلفين عقلياen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.76.pdf7,36 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.