Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16340
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | يحي ميلود | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T13:50:43Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T13:50:43Z | - |
dc.date.issued | 2025-07-09 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16340 | - |
dc.description | The knowledge acceleration experienced by humanity in the 21st century, whether quantitatively or qualitatively, has led to a major awakening that called for modern education. At its core, modern education means creating all possible conditions to develop the individual’s personality through learning, and building a learner capable of interacting with contemporary changes in a positive way that contributes to the balanced growth of their abilities. This enables them to open up to the world while maintaining their cultural identity. Thus, the philosophy of education has shifted towards emphasizing the development of thinking skills and intelligence processes as the ultimate goal of the educational process. It also aims to transform the learner’s role from a passive recipient of information to an active participant who influences and is influenced by this information through processing, preparing, using cognitive operations, and constructing knowledge within the framework of modern pedagogical approaches, which in turn represent the core of educational work. | en_US |
dc.description.abstract | لقد أدى التسارع المعرفي الذي عرفته البشرية في القرن الحادي والعشرين، إن على المستوى الكمي أو الكيفي إلى صحوة كبرى دعت إلى التربية الحديثة، التي تعني في جوهرها تهيئة كل الظروف الممكنة لتنمية شخصية الفرد من خلال التعليم، وبناء المتعلم القادر على التفاعل مع متغيرات العصر بإيجابية تسهم في نمو قدراته بشكل متوازن، حتى يتمكن من الانفتاح على العالم مع الحفاظ على خصوصيته الثقافية. من هنا جاء توجه فلسفة التعليم نحو التأكيد على تنمية التفكير ومهاراته وتنمية عمليات الذكاء باعتبارهما هدفا نهائيا لعملية التعليم، وتغيير دور المتعلم من متلق سلبي للمعلومات إلى متفاعل إيجابي يؤثر ويتأثر بهذه المعلومات، من خلال المعالجة والتجهيز واستخدام العمليات العقلية وعمليات بناء المعرفة، في إطار مقاربات بيداغوجية حديثة ، التي تمثل بدورها عصب العمل التربوي. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية الآداب واللّغات | en_US |
dc.subject | التسارع المعرفي | en_US |
dc.subject | التربية الحديثة | en_US |
dc.subject | فلسفة التعليم | en_US |
dc.subject | التفكير | en_US |
dc.subject | بيداغوجية حديثة | en_US |
dc.title | دور المقاربات البيداغوجية الحديثة في تنمية مهارات التفكير في الوسط التربوي الجزائري - المرحلة الابتدائية أنموذجا | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Doctorat |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
اطروحة دكتوراهyahiazaki989gmail.com يحي222.pdf | 8,22 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.