Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16340
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorيحي ميلود-
dc.date.accessioned2025-09-08T13:50:43Z-
dc.date.available2025-09-08T13:50:43Z-
dc.date.issued2025-07-09-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16340-
dc.descriptionThe knowledge acceleration experienced by humanity in the 21st century, whether quantitatively or qualitatively, has led to a major awakening that called for modern education. At its core, modern education means creating all possible conditions to develop the individual’s personality through learning, and building a learner capable of interacting with contemporary changes in a positive way that contributes to the balanced growth of their abilities. This enables them to open up to the world while maintaining their cultural identity. Thus, the philosophy of education has shifted towards emphasizing the development of thinking skills and intelligence processes as the ultimate goal of the educational process. It also aims to transform the learner’s role from a passive recipient of information to an active participant who influences and is influenced by this information through processing, preparing, using cognitive operations, and constructing knowledge within the framework of modern pedagogical approaches, which in turn represent the core of educational work.en_US
dc.description.abstractلقد أدى التسارع المعرفي الذي عرفته البشرية في القرن الحادي والعشرين، إن على المستوى الكمي أو الكيفي إلى صحوة كبرى دعت إلى التربية الحديثة، التي تعني في جوهرها تهيئة كل الظروف الممكنة لتنمية شخصية الفرد من خلال التعليم، وبناء المتعلم القادر على التفاعل مع متغيرات العصر بإيجابية تسهم في نمو قدراته بشكل متوازن، حتى يتمكن من الانفتاح على العالم مع الحفاظ على خصوصيته الثقافية. من هنا جاء توجه فلسفة التعليم نحو التأكيد على تنمية التفكير ومهاراته وتنمية عمليات الذكاء باعتبارهما هدفا نهائيا لعملية التعليم، وتغيير دور المتعلم من متلق سلبي للمعلومات إلى متفاعل إيجابي يؤثر ويتأثر بهذه المعلومات، من خلال المعالجة والتجهيز واستخدام العمليات العقلية وعمليات بناء المعرفة، في إطار مقاربات بيداغوجية حديثة ، التي تمثل بدورها عصب العمل التربوي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية الآداب واللّغاتen_US
dc.subjectالتسارع المعرفيen_US
dc.subjectالتربية الحديثةen_US
dc.subjectفلسفة التعليمen_US
dc.subjectالتفكيرen_US
dc.subjectبيداغوجية حديثةen_US
dc.titleدور المقاربات البيداغوجية الحديثة في تنمية مهارات التفكير في الوسط التربوي الجزائري - المرحلة الابتدائية أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
اطروحة دكتوراهyahiazaki989gmail.com يحي222.pdf8,22 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.