Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16306
Titre: الفكر المقاولاتي وعلاقته بالبيئة الاجتماعية
Auteur(s): الوكال, علي
دومة, بشرى
Mots-clés: المقاولاتية
البيئة الاجتماعية
المؤسسة الصغيرة
المقاول
Date de publication: 17-jui-2025
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت الدراسة المعنونة بـ"الفكر المقاولاتي وعلاقته بالبيئة الاجتماعية "إلى محاولة الكشف عن العلاقة التي تربط الفكر المقاولاتي والبيئة الاجتماعية كما هدفت إلى محاولة الكشف عن دور الفكر المقاولاتي في تعزيز الإبداع والابتكارداخل البيئة الاجتماعية. أجريت هذه الدراسة خلال الموسم الجامعي 2024/2025 على عينة قصدية متكونة من 12 مفردة وقد تم الاعتماد على المنهج الكيفي، أما أدوات جمع البيانات فقد تمثلت في الملاحظة والمقابلة. من النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: -هناك علاقة بين الفكر المقاولاتي والبيئة الاجتماعية. -أن البيئة الاجتماعية تشكل محفزا ومعيقا في نفس الوقت ويرتبط ذلك بمدى الوعي بأهمية هذا الفكر. -يمثل الفكر المقاولاتي أداة تشجع على تغيير الثقافة المجتمعية من خلال ترسيخ قيم إبداعية وابتكارية جديدة. -للفكر المقاولاتي دور في تعزيز الإبداع والابتكار وذلك من أجل تحقيق تلبية حاجيات المجتمع. -تشكل المقاولاتية أداة إستراتيجية لمواجهة التحديات التنموية وتحسين الوضع الاقتصادي خاصة في ظل انتشار البطالة وقلة مناصب العمل. - تعتبر المقاولاتية وسيلة فعالة لتوليد فرص العمل وتوليد أفكار إبداعية داخل البيئة الاجتماعية. -دور المؤسسات التعليمية كالجامعة في تكوين المعارف والخبرات لتطوير المقاولين من خلال الحاضنات والدورات التدريبية
Description: The study entitled "Entrepreneurial thought and its relationship to the social environment" aimed to try to reveal the relationship between entrepreneurial thought and the social environment, as well as to try to reveal the role of entrepreneurial thought in promoting creativity and innovation within the social environment. This study was conducted during the academic season 2024/2025 on an intentional sample consisting of 12 individuals, and the qualitative approach was relied on, while the data collection tools were represented in observation and interview. Among the findings of the study are the following: There is a relationship between entrepreneurial thought and the social environment. The social environment is both a stimulus and an obstacle and this is related to the extent of awareness of the importance of this thought. Entrepreneurial thought is a tool that encourages changing the societal culture by establishing new creative and innovative values. Entrepreneurial thought has a role in promoting creativity and innovation in order to meet the needs of society. Entrepreneurship is a strategic tool to face development challenges and improve the economic situation, especially in light of the spread of unemployment and lack of jobs. Entrepreneurship is an effective means of generating employment opportunities and generating creative ideas within the social environment. The role of educational institutions such as the university in the formation of knowledge and expertise to develop contractors through incubators and training courses
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16306
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.SOC.2025.28.pdf4,29 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.