Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16297
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | قسمي, أسماء | - |
dc.contributor.author | كصار, نبيلة | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-16T08:38:44Z | - |
dc.date.available | 2025-07-16T08:38:44Z | - |
dc.date.issued | 2025-06-18 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16297 | - |
dc.description | The current study examines the relationship between environmental culture and the educational school environment among students, a significant topic within urban sociology. The study is divided into two sections: theoretical and applied. It aims to explore the connection between environmental culture and the educational school context. A purposive sample of 40 middle school teachers was selected, and the descriptive method was employed. Data analysis was conducted using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) to calculate percentages, frequencies, and Pearson's correlation coefficient to determine the relationship between the variables. The study yielded several key findings, including: There is a relationship between the school curriculum and its role in fostering environmental culture among students. There is a relationship between the contribution of educational activities in the school environment and the cultivation of environmental culture values among students. | en_US |
dc.description.abstract | تناولت الدراسة الحالية موضوع الثقافة البيئية وعلاقتيها بالوسط المدرسي لدى المتمدرسين، وهو من بين المواضيع المهمة في علم الاجتماع حضري حيث تم تقسيم الدراسة إلى فصلين نظري وتطبيقي. بحيث هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الثقافة البيئية والوسط المدرسي، تم الاعتماد على عينة قصدية متمثلة في أساتذة تعليم متوسط والتي بلغ عددهم 40 أستاذ وتم استخدام المنهج الوصفي واعتماد. برنامج الحزم الاحصاىية للعلوم الاجتماعية Spss . لتفريع بيانات الدراسة لاستخراج النسب والتكرارات وحساب معامل الارتباط بيرسون لمعرفة العلاقة بين المتغيرين، وخلصت الدراسة بمجموعة من النتائج أهمها: - توجد علاقة بين المقررات الدراسية ودورها في تكوبن الثقافة البيئية لدى المتدرسين. - توجد علاقة بين مساهمة الأنشطة التربوية في الوسط المدرسي وزرع قيم الثقافة البيئية لدى المتمدرسين. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | الثقافة البيئية | en_US |
dc.subject | الوسط المدرسي | en_US |
dc.title | الثقافة البيئية وعلاقتها بالوسط المدرسي | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.SOC.2025.22.pdf | 2,42 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.