Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16293
Titre: | التربية التقدمية عند جون ديوي اقتراح نموذج الكتروني مبتكر في مجال التعليم |
Auteur(s): | بركة, هناء |
Mots-clés: | التربية التقدمية التجديد جون ديوي |
Date de publication: | 25-jui-2025 |
Editeur: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Résumé: | تُعد التربية التقدمية عند جون ديوي ثورة فكرية في مجال التعليم، حيث انتقلت بالتربية من كونها مجرد عملية تلقين معرفي إلى كونها تجربة حياتية متكاملة. يرى ديوي أن التعليم لا يجب أن يكون معزولاً عن الواقع، بل يجب أن ينبع من حاجات الطفل واهتماماته، ويرتبط ارتباطاً وثيقاً ببيئته الاجتماعية والثقافية. في هذا الإطار، لا يُنظر إلى المتعلم ككائن سلبي يتلقى المعلومات، بل ككائن فاعل يشارك في بناء معرفته من خلال النشاط والممارسة والتجريب. وبالتالي، تصبح المدرسة عند ديوي مجتمعاً مصغراً يُمارس فيه الطفل الديمقراطية، التعاون، والمسؤولية، مما يهيئه لأن يكون مواطناً صالحاً في مجتمعه. أكد ديوي أن الخبرة هي الأساس الحقيقي للتعلم، ولكنها يجب أن تكون خبرة منظمة وموجهة نحو أهداف تربوية واضحة. فالخبرة التي يمر بها المتعلم ينبغي أن تفتح له آفاقاً جديدة وتساعده على النمو الشخصي والعقلي والاجتماعي. |
Description: | Progressive education, according to John Dewey, was considered an intellectual revolution in the field of education, as it moved education from being merely a process of cognitive indoctrination to being an integrated life experience. Dewey believes that education should not be isolated from reality, but rather should stem from the child’s needs and interests, and be closely linked to his social and cultural environment. In this framework, the learner is not seen as a passive being who receives information, but rather as an active being who participates in the construction of his or her knowledge through activity, practice and experimentation. Thus, for Dewey, school becomes a miniature society in which the child practices democracy, cooperation, and responsibility, which prepares him to be a good citizen in his society. Dewey asserted that experience is the true foundation of learning, but it must be structured experience and directed toward clear pedagogical goals. The experience that the learner goes through should open new horizons for him and help him in personal, mental and social growth |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16293 |
Collection(s) : | master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PHIL.2025.14.pdf | 2,31 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.