Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16255
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorعتو, هاجر-
dc.date.accessioned2025-07-09T08:12:16Z-
dc.date.available2025-07-09T08:12:16Z-
dc.date.issued2025-06-17-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16255-
dc.descriptionThis study examines the impact of programs and activities offered by Algerian public libraries on the academic performance of school students ,through a field study conducted on a sample of students who are regular visitors to the Main public Reading library MOHAMED EL MILI in Tiaret .the study highlights how the programs and activities organized by Algerian public libraries such as reading workshops and educational prigrams contribute to improving students academic achievement . The study also reveals the relationship between frequent visits to the library and active participation in its programs and activities ,and how this contributes to improving students academic performance .it adopted the descriptive method and used interviews as a tool to collect data directly from the sample participants . The results highlight the role of the public library as an educational partner and an effective complement in supporting the educational system,as well as a valuable source for learning beyond the traditional boundaries of the schoolen_US
dc.description.abstractتعالج هذه الدراسة أثر برامج ونشاطات المكتبات العمومية الجزائرية على الأداء الدراسي لتلاميذ المدراس ،من خلال دراسة ميدانية لعينة من التلاميذ الرواد للمكتبة الرئيسية للمطالعة العمومية "محمد الميلي" تيارت .توضح هذه الدراسة كيف تساهم البرامج والنشاطات التي تنظمها المكتبات العمومية الجزائرية مثل الورشات القرائية والبرامج التعليمية في تحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى التلاميذ . كما تكشف الدراسة عن العلاقة بين التردد المنتظم على المكتبة والمشاركة الفعالة في برامجها وأنشطتها وبين تحسين النتائج الدراسية لدى التلاميذ .وقد إعتمدت على المنهج الوصفي وأستعملت أداة المقابلة لجمع البيانات من أفراد العينة بشكل مباشر. وتبرز النتائج دورالمكتبة العمومية كشريك تربوي ومكمل فعال في دعم المنظومة التعليمية ،ومصدرا داعما للتعلم خارج الأطر التقليدية للمدرسة .en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالمكتبات العموميةen_US
dc.subjectالبرامج والنشاطاتen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.titleتأثير برامج ونشاطات المكتبات العمومية على نتائج تلاميذ المدارسen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.BIB.2025.11.pdf4,49 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.