Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16255
Title: | تأثير برامج ونشاطات المكتبات العمومية على نتائج تلاميذ المدارس |
Authors: | عتو, هاجر |
Keywords: | المكتبات العمومية البرامج والنشاطات التحصيل الدراسي |
Issue Date: | 17-Jun-2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | تعالج هذه الدراسة أثر برامج ونشاطات المكتبات العمومية الجزائرية على الأداء الدراسي لتلاميذ المدراس ،من خلال دراسة ميدانية لعينة من التلاميذ الرواد للمكتبة الرئيسية للمطالعة العمومية "محمد الميلي" تيارت .توضح هذه الدراسة كيف تساهم البرامج والنشاطات التي تنظمها المكتبات العمومية الجزائرية مثل الورشات القرائية والبرامج التعليمية في تحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى التلاميذ . كما تكشف الدراسة عن العلاقة بين التردد المنتظم على المكتبة والمشاركة الفعالة في برامجها وأنشطتها وبين تحسين النتائج الدراسية لدى التلاميذ .وقد إعتمدت على المنهج الوصفي وأستعملت أداة المقابلة لجمع البيانات من أفراد العينة بشكل مباشر. وتبرز النتائج دورالمكتبة العمومية كشريك تربوي ومكمل فعال في دعم المنظومة التعليمية ،ومصدرا داعما للتعلم خارج الأطر التقليدية للمدرسة . |
Description: | This study examines the impact of programs and activities offered by Algerian public libraries on the academic performance of school students ,through a field study conducted on a sample of students who are regular visitors to the Main public Reading library MOHAMED EL MILI in Tiaret .the study highlights how the programs and activities organized by Algerian public libraries such as reading workshops and educational prigrams contribute to improving students academic achievement . The study also reveals the relationship between frequent visits to the library and active participation in its programs and activities ,and how this contributes to improving students academic performance .it adopted the descriptive method and used interviews as a tool to collect data directly from the sample participants . The results highlight the role of the public library as an educational partner and an effective complement in supporting the educational system,as well as a valuable source for learning beyond the traditional boundaries of the school |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16255 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.BIB.2025.11.pdf | 4,49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.